Inga Nordsletta Pedersen – Nittedal kunstforening

2. oktober 2022 12:00 - 16:00

Inga Pedersen har hele sitt voksne liv vært aktiv som kunstner. Hun ble først kjent for sine billedvevnader. Men store deler av hennes kunstproduksjon består av grafikk, spesielt etsninger.

Inga Nordsletta Pedersen har gjennom sitt lange liv oppnådd stor kunstnerisk anerkjennelse. Hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet og flere anerkjente kunstinstitusjoner. Hun er også representert ved store internasjonale utstillinger. Hun har hatt mange separatutstillinger og deltatt på flere gruppeutstillinger.

Pedersens motiver er hentet fra Sápmi, spesielt områdene rundt Karasjok, der hun vokste opp. Bildene er fortellende og skapt i et naivistisk formspråk. Naturen, dyrene, menneskene spiller sammen i en evig fortelling om livets syklus.

Fortid, nåtid og fremtid er vevet sammen, som en påminnelse om livets gang Hun beskriver ulike hverdagslige hendelser i en figurativ stil, som lekende barn, reindrift, båtliv og fiske, og forelskede par.

Verdt er det å legge merke til hennes barndomsminner fra Finnmark, som viser et tradisjonelt dagligliv, på tross av den tyske okkupasjonen.

ÅPNINGSTIDER

lørdager og søndager 12-16 hverdager unntatt mandag 18-20