21. mai 2023 12:00 - 16:00

Malerier

Bak den vakre utstillingen «En svunnen tid» står kunstner Jørgen Platou Willumsen (36) fra Oslo – en mann som innehar kunstneriske ferdigheter på flere områder enn å føre fargerike penselstrøk og idylliske motiver på lerretene. Ikke minst kunsten å stå på ski.

Sterke følelser

Yrkeskarrieren til Platou Willumsen startet med sponsorer i ryggen og ski på beina, som frikjører på elitenivå. Fram til 2008 valfartet han til «utilgjengelige» fjelltopper i inn- og utland for å sette utfor brattheng de færreste ønsker å følge etter. Men det var langt ifra bare farten og spenningen som lå til grunn for valget av idrettsgren. Fascinasjonen av og kjærligheten til naturen var en medvirkende årsak.

Sterke følelser for det skapte kommer også klart til uttrykk i bildene hans. Det «lille» mennesket i møte med det storslåtte og idylliske er å finne i mange av motivene – mennesket i landskap som strekker seg fra fjell og vidder til dype dalfører og kyst. Fantastisk vakkert.

Produktdesigner

Interessen for å tegne, male og forme har vårens hovedutstiller hatt siden barndommen. Selv parallelt med frikjøringen holdt Platou Willumsen grepet om penselen, om ikke i fjellsidene. Samme år som han satte punktum for skikarrieren, kunne han holde sin første separatutstilling. Den gang riktignok på en kafé i Sandvika, men debuten som utstiller ble en suksess. Så godt som alt ble solgt.

Suksessen til tross – et yrkesliv som kunstner på heltid ble det først noen år senene. Interessen for håndverk og ikke minst tilhørende tradisjoner åpnet nye dører. Det ble tre års studier og en bachelorgrad i 2011 på Institutt for produktdesign ved Oslomet på Kjeller. Studiet ga ny kunnskap og erfaringer innen en rekke materialområder, og Willumsen bidro i studietiden sågar med egne produkter på møbelmessen i Milano.

To år senere ble mastergraden i visuell kunst fullført på Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO). Sammen med en god venn fra studietiden på produktdesign, gjennomførte Platou Willumsen i fjor et større utsmykningsoppdrag i foajeen til If forsikring sitt hovedkontoret i Oslo. Materialkunnskapen og håndverkserfaringen kom til sin rett.

Peer Gynt-utstiller

Etter fullførte studier har Platou Willumsen vært etablert som kunstner på heltid med eget atelier i Sinsenveien i Oslo. Der skaper han sine praktfulle kunstverk ved bruk av ulike teknikker. Både malerier i akryl på lerret, akvareller og DGA vises i den forestående utstillingen.

Fra første dag som etablert kunstner har han hatt en rekke vellykkede utstillinger. Blant andre som utstiller på Peer Gynt-spelet på Gålå, i Galleri Zink i Lillehammer og Galleri A i Oslo. Sistnevnte galleri har han samarbeidet med i en årrekke, seneste med en utstilling i mars/april i år.

Historiske motiv

Det er en stor ære og glede for Fet Kunstforening å kunne presentere Jørgen Platou Willumsens kunst i Galleri Vinkelen og ikke minst i ei bygd med lange tradisjoner innen skogbruk. Flere av bildene i utstillingen er historiske tilbakeblikk som dokumenterer hvordan arbeidet i skogbruket ble utøvd på naturens prinsipper – mennesker i møte med naturen og naturkreftene, som tømmerfløterne på Glomma. Spør du oss, kunne ikke denne utstillingen passet bedre noe sted enn i Galleri Vinkelen ved Fetsund lenser.

Utstillingen er åpen hver søndag fra og med 30. april til og med 28. mai fra klokka 11 til 15. Velkommen til en fabelaktig kunstopplevelse.

Åpent søndager 12.00-16.00

21. mai 2023