Festivalkunstner Per Hess – Kongsberg kunstforening – utsatt til 2021

3. juli 2020 12:00 - 16:00

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 6.juni kl. 13.00.

Kongsberg kunstforening er utrolig stolte over å få Per Hess som jazzfestivalutstiller i 2020. Kunstneren er født og oppvokst på Kongsberg, men bor og arbeider i Oslo. Han har hatt en rekke utstillinger i inn og utland, og ikke minst deltatt på den prestisjefylte Venezia Biennalen.

Ved hjelp av en frise utført i neonteknikk, fire Daguerreotypier, en portrettserie av forsvarsministrene i Norge fra 1999 og frem til i dag utført i silketrykk på bladsølv og en serie fotografier med utvalgte motiver fra Kongsberg, knytter Per Hess byens historie opp mot et globalt perspektiv. Kongsbergs historie og den store teknologiske utviklingen og hvordan teknologisk kultur åpner opp for utvikling av, men samtidig kan være en trussel mot, vår humanistiske kultur.

Program under Kongsberg jazzfestival:

Onsdag 1.juli kl. 13.00.

Nyåpning av utstillingen ved Fylkesråd for kultur og mangfold, Camilla Sørensen Eidsvold.

Musikkinnslag fra Kongsberg jazzfestival.

Åpningen blir etterfulgt av en kunstnersamtale mellom Per Hess og Hilde Honerud fra Kongsberg kunstforening.

Torsdag 2.juli

Per Hess i samarbeid med kunstneren Risto Holopainen fremfører lydperformancen Neomeditasjoner.

Utstillingen vil muligens bli forlenget ut over den oppsatte utstillingsperioden.

Per Hess (f. 1946, Kongsberg) jobber to-og tredimensjonalt i forskjellige teknikker. Han har de siste årene hovedsakelig arbeidet med maleri, tegning, fotografi, neoteknikk, silketrykk, skulptur og installasjon. Hess er utdannet fra Statens Håndverks og kunstindustriskole (1970-73) og Statens Kunstakademi i Oslo (1973 -79). Han har tidligere stilt ut blant annet ved Oslo Kunstforening, Unge Kunstneres Samfunn, galleri LNM, Hå gamle prestegård, Buskerud Kunstsenter, Venezia biennalen og Galerie Cite des Baux Arts i Paris. Hess har hatt en rekke oppdrag med kunst i offentlig rom i Norge blant annet ved det nye Rikshospitalet i Oslo.

3. juli 2020