6 venner-6 veier – Nesodden kunstforening

13. mars 2021 12:00 - 28. mars 2021 16:00

13.-14. mars, 20. – 21. mars og 27 – 28. mars 2021.

S T I L L C R A Z Y – E T T E R 5 0 Å R
Tore Hansen / Wenche Gulbransen / Anne Rolfsen / Terje Roalkvam / Inger Johanne Nygren / Bjørg Omholt

Seks unge mennesker fra nord til syd i landet møttes på Kunst- og Håndverkskolen i slutten av 60-årene. De var forskjellige, men gikk i samme klasse. Deres veier skiltes ikke, men de valgte forskjellige retninger etter skoletiden.

Tore  Hansen dro tilbake til Finnskogen og motivene hans har hele tiden vært skog, trær, elg og mennesker i «et tidløst og stedløst landskap». Han arbeider med maleri, grafikk, skulptur, installasjon

Wenche Gulbransen er skulptør og tegner. Hun er minimalist/konstruktivist og eksperimenterer med materialer og uttrykk. Har vært professor i tegning på Kunsthøgskolen i Oslo.

Anne Rolfsen er maler og tegner. De siste årene har hun konsentrert seg om bilder med mønster, ruter og linjer.

Terje Roalkvam arbeider i dag med skulptur og objekter. Han tar ofte utgangspunkt i kontrast mellom naturmaterialer som stein eller tre og industrielt produserte materialer, f.eks aluminium.

Inger Johanne Nygren tegner virkelighetsnære ting som blyantstubber, fyrstikker, knapper osv,  ofte i lite format, men også større arbeider. Bildene er en oppdagelsesreise i hverdagens ting. «Tingen» på papiret er utført i akvarell, men så nøyaktig at du  tror at du kan løfte den opp fra papiret.

Bjørg Omholt er tegner og grafisk formgiver. Hun arbeider oftest med kull og pastellktritt på papir. Hun inspireres av naturen – som abstraheres til former og flater.

Etter 50 år samler de seg til en utstilling på Nesodden og viser hvor de står i dag: med tegning, maleri, grafikk, objekter mm.

Tittelen Still Crazy. . .  «minner oss på musikken fra den tiden vi var håpefulle spirer, og at vi fremdeles er litt gale som holder på med noe som er spennende, interessant og utfordrende: kunst.

Start:
13. mars 2021 12:00