A-H sin kunstsamling – Aurskog-Høland kunstforening

27. mars 2022 12:00 - 15:00

A-H Kunstforening har nå den glede å invitere sine medlemmer og andre interesserte til åpning av utstilling med kunstforeningens egen kunstsamling på Aur Prestegård lørdag 26. mars kl. 12.00. Ordfører Gudbrand Kvaal står for den formelle åpninga. Utstillingen vil foregå i både Forpakterboligen og Presteboligen.

Gjennom 43 år har Aurskog-Høland Kunstforening holdt utstillinger med kjente og mindre kjente kunstnere, foruten medlemsutstillingene annet hvert år. Et av foreningen sine mål har vært å bygge opp en egen variert kunstsamling gjennom innkjøp på ganske mange av de avholdte utstillingene. Det har ført til at vi nå sitter med en samling på 126 verk i ulike teknikker, flest figurative innen maleri, tekstil, skulptur, kunsthåndverk og fotografi. De fleste verken blir vist.

Kunstforeningen har gjennom mange år også lånt ut kunst, særlig til kommunens administrasjon og ulike kommunale institusjoner. I 2018 startet foreningen å hente inn bilder for registrering, fotografering og katalogisering. Siste listeføring var da ca 10 år gammel, så det ble et møysommelig arbeid med å få oversikt innkjøp de senere årene og hvor verkene som ikke var i vår besittelse på Aur Prestegård befant seg. Dessverre måtte en regne en 4-5 verk som tapt. En vil i den næreste framtida prioritere utsmykning innendørs på Aur Prestegård, i stede for å ha verk spredt rundt omkring.

Katalogiseringsarbeidet og planene om utstilling var langt kommet da pandemien satte en stopper for dette. Arbeidet med katalogen er nå fullført og den vil bli presentert på åpningen og lagt ut på kunstforeningens nettside når den står ferdig.

Vel møtt!

27. mars 2022