Abstraksjoner – Nittedal kunstforening

18. mars 2023 12:00 - 16:00

Gunnveig Nerol, Inger Karthum og Lise Ivarson har forskjellige måter å arbeide med abstraksjoner.

Gunnveig Nerol sitt kunstnarlege arbeid spenner over fleire teknikkar og uttrykksformer.  Ho finn det spennande å utforske nye materialer og mogelegheiter.  Bakgrunnen for dette er i hennar kunstutdanning der ein var innom mange uttrykksformer og i utsmykkingsoppdrag der ho har hatt ulike oppdrag i glasmåleri. Ho leitar etter overgangar og mogelegheiter for utviding av sitt biletarbeid.

Lise Ivarson – Jeg arbeider intuitivt og abstrakt. Under arbeidet søkes kontrasten mellom det sarte, kanskje pene og det raske, litt røffe eller rufsete. Mellom letthet og alvor. Letthet og transparens uttrykkes for meg best gjennom temperateknikken. Eggoljetempera gir en silkematt, taktil overflate med inntrykk av dybde og tekstur. Temperaen kombineres ofte med blyant, kull, oljepastell eller oljemaling.

Inger Karthum – Jeg jobber med temaet «Retningsendring» og ideen om hvor lite som skal til for å bringe inn uro i en, i utgangspunktet, balansert komposisjon. Jeg er interessert i det assosiasjons-skapende aspektet ved at en stram enkelhet i komposisjonen, står i kontrast til en mykere tekstur. Bildene bygges opp lagvis, og overflaten pusses ned slik at underliggende lag avdekkes.  Jeg bruker ofte Koreanske skrifttegn i underliggende malingslag, noe som henviser til mitt forhold til Koreansk språk, mennesker og samfunn.

Kunnskap om kultur og kunst i Korea og andre asiatiske land, gir endret perspektiv. Folkeforflytninger, maktbalanse, kamp mot rasisme og felles løsninger på store samfunnsspørsmål er av betydning og har sammenheng med temaet.

18. mars 2023

Nittedal