Arild Yttri – Lillestrøm kunstforening

18. september 2021 12:00 - 16:00

GRAFIKER ARILD YTTRI STILLER UT I GALLERI BROGATA 2 I LILLESTRØM

Fra 28. august til 19. september viser Galleri Brogata 2 i Lillestrøm en salgsutstilling med kobberstikk av grafiker Arild Yttri. Yttri, som er oppvokst i Rælingen, er utdannet grafiker fra Bergen Kunsthåndverksskole og Statens Kunstakademi. Han har arbeidet ved Norges Banks seddeltrykkeri med utforming av bl. a. frimerker og pengesedler.

Motivkrets i Yttris bilder spenner fra vare kvinneportretter, til stringente skildringer av norske løer, låver og jernbanevogner. Hans verker er innkjøpt av flere anerkjente samlinger og museer, blant annet Nasjonalgalleriet og Norsk Kulturråd, og han er antatt på høstutstillingen en rekke ganger. På høstutstillingen i 2020 ble han tildelt Norske Grafikeres Fonds grafikkpris, som en suveren utøver av den grafiske teknikken kobberstikk, med stor detaljrikdom og utrolig presisjon.

Kobberstikk og tresnitt er de eldste grafiske teknikkene i Europa. I kobberstikk er bildet trykket fra en gravert kobberplate. Hver gjenstand og detalj i bildene bygges opp av linjer og punkter som sammen er med på gi den presise gjengivelsen av motivet. Valørforskjellen dannes ved hjelp av parallelle og krysskraverte linjer hvor strekens bredde og mellomrom varieres. I dagliglivet møter man oftest bilder laget med denne teknikken på frimerker og pengesedler. Den tyske renessansekunstneren Albrecht Dürer er blant de første kjente kunstnerne som laget kobberstikk.

Utstillingen er åpen lørdager og søndager kl. 12-16.

Kort vei fra Lillestrøm stasjon og bussterminal til Brogata 2. Gratis parkering i helgene ved Rådhuset i Lillestrøm rett ved galleriet.

Velkommen!

18. september 2021