Ås kunstforening 50-år, jubileumsutstilling

25. september 2021 12:00 - 16:00

Ås kunstforening inviterer til jubileumsutstilling i anledning foreningens 50-årsjubileum

Jubileumsutstillingen er den største markeringen av Ås kunstforening sitt jubileum, og arrangeres i Ås Kulturhus i helgene 25.-26. september og 2-3. oktober 2021.

Ambisjonen med utstillingen er å gi de besøkende en god kunstnerisk opplevelse, samtidig som den skal gjenspeile foreningens historiske og nåværende posisjon i Ås kommune. Utstillingen skal uten unntak gjenspeile profesjonelle kunstnere som har, eller har hatt tilknytning til Ås. Dette forteller leder Odd Vangen i Ås kunstforening.

Utstillerne skal representere en variasjon i alder, kjønn og kunstneriske uttrykk. Kunstnerne som er invitert, er valg ut av en jury nedsatt av styret til Ås kunstforening. I tillegg har juryen konsultert med kunstfaglige personer som ikke er del av styret. For å sikre at nivået til verkene som presenteres skal gjenspeile sin selvstendige kunstnerisk kvalitet i samlet en helhet, er utstillingen kuratert av Mona Næss. Jurymedlemmene har vært Odd Vangen (leder), Bjørg Deraas, Anne Langdalen og Knut Werner Lindeberg Alsén

Næss har jobbet som kunstformidler på Kunstverket galleri i Oslo i perioden 2008 – 2021. Hun har formidlet nordisk samtidskunst av høy kvalitet og arbeider til Nordens fremste kunstnere. Mona Næss har bred erfaring fra blant annet edisjon, salg av kunst til kunstforeninger, institusjoner og store bedrifter i Norge. Hun lang og god erfaring fra galleri – og utstillingsarbeid, og har samarbeidet med de fleste av de store norske kunstnere.

– Vi er veldig glade for at vi har fått Mona Næss med oss. Det betyr mye for oss, særlig med tanke på lokalenes beskaffenhet og lysforhold Store sal og Store salong i Ås Kulturhus, sier Bjørg Deraas, leder av kunstnerisk råd.

Følgende kunstnere deltar med verker på jubileumsutstillingen:

Anders Smebye, Berit Johannessen Fidje, David Stenmarck, Ellen Eikenes, Gardar Eide Einarsson, Geza Janos Toth, Helge Røed, Ingjerd Aarseth, Jan Baker, Karen Holtsmark, Karin Sundbye, Karl Otto Østenstad, Katrine Kalleklev, Lars Hopland, Maren Dagny Juell, Mona Grønstad, Morten Vidar Gran, Odd Tandberg, Ulla Falch Ystehede, Åse-Marit Thorbjørnsrud

Sted: Ås Kulturhus, Store sal og Store salong
Tid: Helgene 25.-26. september og 2-3. oktober 2021.
Utstillingen er åpen alle 4 dagene mellom kl 12 til 16, unntatt søndag 26. september da den
er åpen fram til kl 19.00.
Offisiell åpning er lørdag 25. september kl 12.00, med flere av kunstnerne tilstede.

25. september 2021

Ås