Asker bildende kunstnere-Asker kunstforening

21. august 2020 12:00 - 16:00

Asker kunstforening fyller 50 år i 2020, og i den anledning har vi invitert Asker Bildende Kunstnere (ABK) til å stille ut. I årene 1976 – 2008 hadde ABK sin Vårutstilling i Asker kunstforenings galleri. På kommende fellesutstilling i Rom I er 25 medlemmer i ABK antatt: Kirsten Selmer, Lars Torjusson, May-Irene og Jo Grim Gullvåg, Mia Noddeland, Pernille Rosfjord, Pippip Ferner, Preben Colstrup, Tine Blix, Øivind Jorfald, Kristin Dijkman, Jennifer Jorfald, Anne Kierulf, Bjørn Christian Granli, Christine Browne, Clazien Bergsmark, Gro Aldrin, Gro Buen, Hilde Husby, Hilde Kjepso, Kari-Bjørg Ile, Inger-Lise Bergersen, Jean-Francois Nicolas, Karin Bang, Thea Andenæs.

Rom II

Elly Vadseths verk i utstillingen undersøker og reflekter over økologiske mikro og makro konstellasjoner i endring lokalt og globalt. Hun er Inspirert av tankestrømninger innenfor den blå humaniora. I utstillingen har hun jobbet med manetens kropp, kosmologiske perspektiv og klimatilpasning som inngang til å tenke over menneskelige og mer enn menneskelige forviklinger, materie, tid, energi og relasjoner. Fotografiene og videoen i utstillingen er filmet i Oslofjorden 2019-2020.

Elly Stormer Vadseth (1993) bor og jobber mellom Asker/Oslo og Boston. Prosjektene hennes tematiserer og undersøker menneskelige og mer enn menneskelige verdener og dets utvidelse i samtiden gjennom bruk av video, foto, performance, lyd og installasjon. Hun har en Mastergrad I transmedial kunst med fokus i Nye Medier og Performance fra School of the Museum of Fine Arts at Tufts University, Boston (2018).

I Norge og USA er verk utstilt og innkjøpt til private samlinger i New York City, Boston og Seattle, og offentlig innkjøpt av Asker Kommune i 2019. Hun er for tiden en av 7 deltakere i kunstner- og forskningsgruppen CLIMATA: Capturing Change at a time of Ecological Crisis på Praksis Oslo.

Elly Vadseth er medlem av NBK, ABK, UKS, PAO, FFF.

21. august 2020

Vollen