Event Series Event Series: Aulie nå-Eidsberg kunstforening

Aulie nå-Eidsberg kunstforening

24. oktober 2020 12:00 - 15:00

Reidar Aulie var professor ved Statens Kunstakademi, og var en markant og viktig kunstner i sin samtid. Gjennom sitt ekteskap med Kari Randem fra Eidsberg besøkte han og bodde tidvis i Eidsberg og skildret miljøet og landskapet her i sin kunst. En privatperson bygget opp en stor samling av Aulies kunst, og denne eies i dag av den lokale banken.

Vi har nå laget en utstilling hvor vi viser verk fra denne samlingen sammen med en gruppe samtidskunstnere som representerer forskjellige aspekter ved Aulies kunst, både det estetiske, politiske og sosiale. Vi ønsker å vise hvordan man fremdeles kan se en arv og påvirkning fra Aulie hos kunstnere i dag, og vi har bedt billedkunstner Halvard Haugerud kuratere utstillingen. Han har funnet og invitert en gruppe kunstnere og har laget en interessant og variert utstilling hvor kunst i dag møter kunst fra en annen generasjon. Forskjellene blir tydelige, men oppsiktsvekkende er det også hvor mye de har felles.

De inviterte kunstnerne er:
Hanne Borchgrevink
Marianne Bratteli