Axel Tostrup-Evensen – Lørenskog kunstforening

16. september 2022 12:00 - 16:00

Opplev Axel Tostrup-Evensen sine lekende, fri og grenseløse malerier i kunstsalen Lørenskog hus.

Åpning lørdag 3.september kl. 13.00 Velkommen!

Axel har etter endt kunstutdanning, hatt en rekke separatutstillinger, blant annet Bergens Kunstforening, Bomuldsfabriken Kunsthall, Rogaland Kunstnersenter, Hordaland Kunstsenter, Galleri Semmingsen, RAM Galleri og Galleri LNM. Videre har han vært med på flere større kollektivutstillinger som Høstutstillingen og Østlandsutstillingen og mottatt en rekke stipender og utsmykningsoppdrag.

Axel ble født i Oslo på midten av 60-tallet og vokste opp i kunstmiljøet rundt Kunstnernes hus og Theaterkaféen. Oppdragelsen var fri og grenseløs. Alt var lov. Som 5-åring dro han i barnehagen med to ekte seksløpere og revehale sydd fast i buksebaken etter inspirasjon fra Hakkebakkeskogen og tv-serien Kruttrøyk. Med politiutrykning som resultat. Senere ble han utvist fra barnehagen, siden han stadig kom for sent eller ikke kom i det hele tatt, etter å ha tilbrakt deler av natten sovende under bordet på Theaterkaféen.

Da han ble eldre og tenåring ble mye og hard trening en måte å takle kaoset rundt ham. Treningen skapte balanse i tilværelsen og han ble, som en bieffekt, veldig god i idrett. Det var trening som ventil som var viktig, og er det fortsatt den dag i dag.

I begynnelsen av 20-årene vendte han tilbake til kunstverdenen og etter hard jobbing kom han inn på kunstakademiet i Bergen og begynte på Vestlandets Kunstakademi i 1994. Der opplevde han en sterk følelse av tilhørighet som han hadde savnet i mange år. Hans varhet som han hadde blitt klar over i møte med naturen og i drømmer, ble forsterket i dette miljøet. Frihet versus kontroll går igjen i hans arbeid, flukt versus møte og konfrontasjon.

Axel vokste opp med mye regler innen kunsten, ikke tegne med kulepenn, ikke fargelegge, ikke bruke ren svart, bruke det gyldne snitt, kunstteori. Han opplevde en motsetning mellom kunsten som lekende, fri og grenseløs – og reglene som rådet. Mennesket har behov for å forstå og sette ting i båser, men han opplevde dette som hemmende for kreativiteten.

Les mer om Axel, hans bakgrunn og kunstneriske utmerkelser her

Åpningstider
Mandag–onsdag: 10:00–16:00