Britta Marakatt Labba – Aurskog-Høland kunstforening

9. oktober 2021 12:00 - 16:00

«Tekstile fortellinger», av Britta Marakatt -Labba

En av Nordens ledende kunstnere. Utstillingen er en del av Norske Kunstforeninger og Samisk senter for samtidskunsts utstilling-og formidlingsprosjektet Voi Voi, vi er på utstilling!

Program 25.9 – 10.10

25.09 kl. 12.00 Åpning av utstillingen «Tekstile fortellinger» av Britta Marakatt-Labba

Alle dager: Visning av filmen The Cartographer av Marek Ranis
28.09 kl. 18.00Fortellerkonsert med Johan Sara Jr.

10.10 kl. 13.00 Foredrag om Britta Marakatt- Labba med Kristoffer Dolmen. Siste utstillingsdag

Sted: Aur Prestegård, Aurskog-Høland

Vi er stolte av å kunne vise fram kunstneren Britta Marakatt-Labba, som er en av Sápmi og Nordens ledende kunstnere. Hun har produsert utallige kunstverk til utstillinger, utsmykninger i offentlige bygg og er representert i et stort antall samlinger. Vi får nå se et utvalg av kunsten hennes på Aur Prestegård i Aurskog i regi av Aurskog-Høland Kunstforening. Bente Geving, styreleder i Samisk senter for samtidskunst, åpner utstillingen.

Voi voi, vi er på utstilling! er et utstillings- og formidlingssamarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Samisk senter for samtidskunst. 10 utstillinger med 11 ulike kunstnere skal vises i 10 kunstforeninger rundt om i landet frem til og med januar 2022. I tillegg er det et formidlingsprosjekt for skoleelever med utgangspunkt i samisk kultur. Prosjektet har mottatt økonomisk støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, Norsk kulturråd, Sametinget og Fritt Ord.

Les mer om prosjektet på nettsiden www.kunstforeninger.no

I tillegg til utstillingen vises filmen The Cartographer av den polsk/amerikanske regissøren Marek Ranis. Det er en film om livet til kunstner, aktivist og dikter Hans Ragnar Mathisen. Mathisen har viet sitt liv, kunst og litterære arbeid til forsvar for urfolkskultur og rettigheter til urfolk. Filmen tar for seg den universelle kvaliteten til ulike urfolks opplevelse i møte med dramatiske endringer i miljøet mens de strever for å bevare sin kultur og tradisjonelle livsstil. Filmen vises alle dager i utstillingen.

Johan Sara Jr. holder workshop 8. klassene fra hele Aurskog-Høland i loven på Aur Prestegård. I workshopen presenterer og fremfører Johan joiker fra sin familie og historien bak. De representerer både sjøsamisk og innlandsamisk bakgrunn. Han forteller om tradisjon, steder, ulike joikedialekter, historie og fremfører selvsagt joiker. Økten avsluttes med en alljoik.

Formidling til barn og unge er en viktig del av prosjektet Voi Voi, vi er på utstilling!

28. september kl. 18.00 får også et voksent publikum mulighet til å oppleve Johan Sara Jr. i en fortellekonsert, med en litt forlenget versjon; full av historie, kultur og joik.

9. oktober 2021

Arrangør