Elise Storsveen – Kongsberg kunstforening

7. juli 2022 12:00 - 16:00

Kongsberg kunstforening er stolte over å presentere en separatutstilling med Elise Storsveen. Hun vil vise en gruppe nyproduserte tekstilarbeider, en form for portretter inspirert av anatomiske tegninger og kroppens typografi, nervebaner og skjelett. Alle er sydde applikasjoner i omtrent samme formater, ca 200 x 150 cm, i tekstile materialer som spenner fra ullfilt til metalliske plaststoffer.

Elise Storsveen (f. 1969) er en norsk kunstner og noen ganger kurator. Hun jobber innenfor en rekke teknikker og uttrykk med hovedvekt på collage, tekstil, maleri og installasjon. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1988-92) og ved Statens kunstakademi (1992-96). Hun har hatt en rekke utstillinger, der i blant på Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet, Galleri Soft, Galleri 0047 og Fotogalleriet og deltatt på gruppeutstillinger på bl.a. Nasjonalmuseet i Oslo, KODE, Bergen Kunsthall, Malmö Konsthall og Kunsthall Oslo. I tillegg til egen praksis inngår hun i to langtids samarbeidsprosjekter med andre kunstnere; ett med installasjoner og offentlig utsmykking sammen med Jon Gundersen, bl.a. installasjonene Lesesalen på Kunstnernes Hus og Oppmerksomhet på avveie på Munchmuseet, og fanzinen ALBUM med Eline Mugaas, som har blitt presentert på MOMA i New York, Kunsthalle Zürich og New York Art Book Fair. Hun står også bak en rekke offentlige utsmykkingsoppdrag, deriblant ved Ila Landsfengsel, St. Olavs Hospital i Trondheim, Litteraturhuset i Oslo, Arkitekthøyskolen og Veterinærhøyskolen på Ås. Storsveen har i tillegg kuratert flere utstillinger, blant annet Hold stenhårdt fast på greia di sammen med Eline Mugaas og Kunsthall Oslo i 2013, Tegnebiennalen 2016 og samlingsutstillingen En heftig opplevelse for et ungt sinn på Henie Onstad Kunstsenter i 2020.

7. juli 2022

Kongsberg