Edvarda Braanaas – Nesodden kunstforening

17. oktober 2021 12:00 - 31. oktober 2021 15:00

Vernissage med konsert 25.9.2021 12:00

Billettpris: 100 kr. Dette er et arrangement med begrensede plasser. Billetter må bestilles via ticketco (kjøp billett her).

“Conversation Pit” – en vernissage i bilde og lyd. Utstillingen er en nostalgisk hyllest til samværet, samtalene og rommet, der vi kan dele våre tanker og ideer.

Utstillingen er også åpen 26. september, helgen 2. og 3. oktober, og helgen 9. og 10. oktober, fra kl 12.00 til 16.00.

PROGRAM 25.9.2021
Kl.12.00: Dørene åpnes og betalende publikum «Tar inn utstillingen»
Kl. 12.30: Åpning ved ordfører Truls Wickholm
Kl. 12.40/45: Dialog mellom kunstner Edvarda A. Braanaas og musiker Simon Övinge – tar pulsen på Conversation Pit i bilder og samtidskonsert
Kl. 13.00-14.30: Konsert «Simon Övinge’s Consept» (med Jarle Vespestad på trommer, Finn Guttormsen på el-bass og gitarist Simon Övinge).
NB! Kl. 15.00 – 18.00 er det åpent for alle. Gratis inngang. Ikke nødvendig å bestille via ticketco.

A CONVERSATION PIT
Velkommen til Kulturistutstilling med Edvarda Aslaksen Braanaas i Galleri Vanntårnet.

Edvarda er en norsk kunstner som holder til i Oslo og Los Angeles. Hun startet sin karriere som kunstner ved Scuola Internazionale diGrafica, i Venezia. Senere tok hun sin MA-grad ved National Academy of Arts ogen BA-grad i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo.

Ideen til utstillingen springer ut fra konseptet som omhandler «a Conversation Pit», opprinnelig en innebygget sittegruppe nedfelt i gulvet i et større rom. Konstruksjonen er ment som et sted der man bringes sammen for å kunne ha uformelle samtaler med hverandre. Rommet for samvær og samtaler i plenum – uten skjerm er blitt et savn. I denne sammenhengen kan utstillingen bli en nostalgisk hyllest til samværet, samtalene og rommet der vi kan dele våre tanker og ideer.

Edvarda har jobbet med en rekke prosjekter i skjæringspunktet mellom kunst og illustrasjon, litteratur og digitale flater. Det litterære aspektet ved denne utstillingen innebærer lydopptak av dialog er som omhandler det overordnede temaet “a Conversation Pit”.

Kunstnerens hjemmeside: https://www.edvarda.art

Musikk til utstillingen «Conversation Pit».
Band navn: «Simon Övinge`s Consept» med Jarle Vespestad på trommer og Finn Guttormsen på el-bass.

Komponist, gitarist samt vokal er: Simon Övinge, med seg har han Jarle Vespestad på trommer og perkusjon og Finn Guttormsen på el-bass.

Simon Övinge er et navn det er verd å merke seg. Han har gått jazzlinja (NTNU) i Trondheim, og har raskt vist seg å være en gitarist i verdensklasse. Han har sine røtter i jazz, men blander gjerne inn funk, soul, blues og prog i sin musikk. Han har vært aktiv i det siste som gitarist i Senkveld med Helene og Stian, TV2 og det Norske kammerorkesteret der han også har komponert og framført sin egen musikk.

Denne gangen spiller han egenkomponert musikk med temaet «Conversation Pit» i forbindelse med Edvarda Braanaas sin utstilling der han har latt seg inspirere av Edvarda sin kunst. Her blir stilen mer ambient og åpen.

Finn Guttormsen er bassist og norsk jazzmusikerutdannet ved Jazzlinja (NTNU) og har vært medlem av Farmers Market siden starten i 1991. Han har også vært medlem av gruppen The Source (1995–2005),vært medlem av Airamero og spilt i Heimsfair. Den senere tid har han også medvirket i Håkon Storm Mathisen kvartett og Silje Nergaard band. Finn Guttormsen vant Spellemannsprisen i 2008 sammen med Farmers Market.

Jarle Vespestad er en eminent trommis utdannet ved Toneheim folkehøgskole og jazzlinja (NTNU) i Trondheim. Der deltok han blant annet i Veslefrekk, Farmers Market, Trondheim Kunstorkester, Gunnar Andreas Berg & The Supernatural, M’boko og The Stoken Experiance og Maria Kannegaard trio. I senere tid har han jobbet med en rekke artister, deriblandt Sigurd Khøn, Silje Nergaard, Supersilent, Amund Maarud og Tord Gustavsen. Også som medlem av Fossum-Aarum Quartet. Jarle har gjort seg bemerket i jazzmiljøet i både Norge og verden.

Nesodden Kunstforening/Galleri Vanntårnet følger FHI smittevernregler, og har en ansvarlig koordinator tilstede alle åpningsdager.

Se resten av Kulturistens program her.

Start:
17. oktober 2021 12:00