Gerd Wevling Matre – Fredrikstad kunstforening

14. januar 2023 12:00 - 16:00

Gerd Wevling Matre jobber med skulpturer, installasjoner og bilder som er laget av tre. Hun driver også en økologisk gård med sauer. Det tette samspillet mellom mennesker, natur og dyr står sentralt i Wevling Matres kunst. Spor av levd liv og skjøre balanser, både i naturen og den menneskelige psyken er alltid et tema.

Når sauene gnager barken av trestammer og kvist, danner det seg en særegen overflate med tydelige spor av tenner. Disse grenene og kvistene samler Gerd Wevling Matre sammen; dette er hennes materiale og utgangspunkt for mange av hennes arbeider.
Hvis du har beveget deg i et hogstfelt har du kanskje lagt merke til at det står igjen noen klynger av trær og vegetasjon som små øyer i det flathogde terrenget. Det kan være en MiS-figur (forkortelse for miljøregistrering i skog). Det er områder som er spesielt utvalgt til å bli stående fordi de er særlig viktige for truede arter og biologisk mangfold. På eiendommen til kunstneren, er det særlig en MiS-figur hun følger tett. Dette er en forekomst av svartor i et våtmarksområde. Mange av emnene hun jobber med er hentet derfra. Svartor har en lys rosa farge på trevirket, og hvis det forekommer et begynnende soppangrep kan det oppstå vakre hvite marmoreringer.

Boreal er et synonymt med nordlig og mange vil kjenne det igjen fra aurora borealis. Gerd Wevling Matre ble klar over sin samiske bakgrunn for noen få år tilbake. Det nordlige og det samiske kulturuttrykket har vært en inspirasjon i flere av skulpturene som vises i Fredrikstad kunstforening. Noe har blitt forstørret og noe fordreid i et forsøk på å nærme seg en ukjent identitet preget av usikkerhet og fortolkninger.

Gerd Wevling Matre jobber ved atelierfelleskapet Hylla på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad. I 2021 deltok hun på Østlandsutstillingen og de to siste årene har hun vært med på Årsutstillingen for Norske kunsthåndverkere. Hun er innkjøpt av Oslo kommune og Sørlandet kunstmuseum.

14. januar 2023

Fredrikstad