Event Series Event Series: Gro Hege Bergan – Nes kunstforening

Gro Hege Bergan – Nes kunstforening

27. november 2022 12:00 - 16:00

Gro er født i 1951 i Sem i Vestfold, men har siden 1973 vært bosatt i Lørenskog. Hun kom inn på Kunst- og Håndverkskolen bare 19 år gammel på boklinja i 1970, og rett inn på akademiet etter avsluttet diplomoppgave. Siden har hun jobbet som kunstner med unntak av noen års opphold da barna var små. Siden debuten i Tønsberg Kunstforening i 1976 har det blitt en lang rekke separatutstillinger Norge rundt, samt kollektivutstillinger i inn- og utland. Hittil har det blitt ni ganger deltakelse på Høstutstillingen og tretten ganger på Østlandsutstillingen. Hun har også samarbeidet med lyrikeren Margaret Skjelbred om en vandreutstilling, som ble vist i en lang rekke kunstforeninger og skoler i tidsrommet 1994-97. I 1997 deltok hun på gruppeutstillingen Kjærlighet og erotikk i kunsten i Museet for samtidskunst i St. Petersburg, og hun har stilt ut på vandreutstillingen Skap, i regi av Akershus Kunstnersenter, som ble vist på helse- og sosialinstitusjoner. Bildene til Gro forteller alle direkte eller indirekte små historier, eller fragmenter av en historie. Stemningen befinner seg i spennet fra naivistisk humoristiske til det mørkt melankolske.

Gro Hege Bergan stiller ut grafikk og maleri.

27. november 2022

Årnes