Hanne Grethe Einarsen – Nesodden kunstforening-utsatt p.g.a covid

Fra: 23/01 – 2021 kl. 12:00
Til: 07/02 – 2021

Hanne Grete Einarsen

Hanne Grete Einarsen er norsk /samisk billedkunstner bosatt i Finnmark. Hun arbeider med grafikk, tegning, maleri og ulike materialer i installasjoner. Hun er innkjøpt til flere offentlige samlinger.

Om utstillingen sin sier hun: «Erindring handler for meg ikke bare om å huske noe som har vært, men like mye om det jeg sanser, tenker, drømmer og ønsker. (…… ) Utstillingen tar utgangspunkt i mine observasjoner, det som omgir meg som menneske og kunstner. Livet rundt ethvert menneske er mangfoldig, iblant utrolig, noen ganger underfullt – det være seg hverdag og fest, natur og dyreliv, reiser og opplevelser, sorg og skuffelse. Ønsket er å vise spekteret av følelser og tanker, at våre opplevelser ofte er komplekse».

Utstillingen er produsert av Samisk senter for samtidskunst i samarbeid med Norske kunstforeninger. Den inngår i utstillingsprosjektet Voi voi, vi er på utstilling som består av 10 utstillinger som vises i 10 kunstforeninger i løpet av 2020-2021.

Utstillingen inkluderer blant annet at 5. klassingene vil få delta på Talkshowet «Skole-Petter Anna» som viser samisk kultur med et skråblikk og berører alvorlige temaer med en humoristisk innfallsvinkel. Formidlet av Elin Margrethe Wersland og Anna Anita Guttorm.

Denne filmen vil bli vist som en del av utstillingen: Cartographer v/Maren Ranis (45 min). Filmen omhandler Hans Ragnar Mathisens kunstnerskap. Se en forsmak på Vimeo.

Utstillingen åpner lørdag 16. januar kl 12.00 med en liten intimkonsert med den Samiske musikeren Georg Buljo med gjest.

30. januar 2021

Nesodden