Heidi Fosli «Embrace»- Lørenskog kunstforening

10. mai 2021 12:00 - 27. mai 2021 16:00

Meleri på lerret.

Utstillingen er dessverre stengt p.g.a kjente omstendigheter, men du kan oppleve utstillingen her

Sentralt i Foslis kunst står depersonifiserte menneskelige representasjoner og torsoer, ofte plassert inne i rommet. Hun jobber både i den figurative og abstrakte tradisjonen. Hun har uttalt at hun prøver å formidle undring over vår eksistens med sin kunst, og belyser også en ubalanse fra et globalt samfunnsperspektiv.

Heidi Fosli´s tema består av tre dimensjoner: Hun fokuserer på å uttrykke sterke og dramatiske følelser i mellommenneskelige relasjoner. Farger er et viktig element i uttrykket hennes. Hun gjør i stor grad bruk av symbolikk, og målet med det evige og udefinerbare er å skape undring, og å trekke paralleller til samfunnet med dets normer og begrensninger. Hennes andre dimensjon er synlig i flere av hennes senere arbeider der hun primært er opptatt av å belyse utfordringene vi står overfor i vårt samfunn i dag. Hennes «rom» symboliserer vanligvis samfunnet, men kan også symbolisere universet som i den tredje dimensjonen, med fokus på de store spørsmålene om vår eksistens. Hun forsøker å speile samtiden vi lever i. Fosli finner inspirasjon fra sin omfattende reisevirksomhet, men også fra miljøet i hverdagen med politisk innflytelse og basert på mekanismer i vårt samfunn. Vår søken etter rettferdighet, likestilling mellom raser og kjønn og jakten på enhver form for undertrykkelse. Kampen for demokrati og ytringsfrihet i et globalt perspektiv er problemer av interesse som er berørt i hennes arbeid.

Start:
10. mai 2021 12:00