Helga Bosten – Indre Østfold kunstforening

11. juni 2022 12:00 - 15:00

Kunstforeningen viser denne gangen en lokal utstiller. Helga Bosten er tysk, men har bodd i Tomter siden 2001. Hun er født i -44, og har bl.a. studert under Gerhard Richter ved kunstakademiet i Düsseldorf. Hun har arbeidet som kunstner siden 1976, og har stilt ut separat og kollektivt både i Tyskland og Norge, men også i Sverige og Luxembourg.

Bosten arbeider mest med maleri og tegning, Tidligere var ofte serielle kvinneportretter motivet, men landskapet har etter hvert blitt et dominerende tema som hun også viser på denne utstillingen. Utgangspunktet for bildene er ofte et reelt motiv som omarbeides gjennom erindring og fantasi der lysten til å eksperimentere med tekniske utfordringer på papir har ført til nye, nonfigurative landskapsuttrykk, I prosessen blander hun kull, pastell og oljekritt, og utsetter overflaten for gjentatte inngrep med skraping, utvisking og påføring av nye lag. På den måten utvikles en struktur og fortettet stofflighet hvor tilfeldighet som oppstår er med i den videre komposisjonen.

Hun sier selv:

Jeg valgte tidlig å leve beskjedent for å kunne oppnå mine kunstneriske forestillinger. Oppveksten i etterkrigs-Tyskland med ruiner og fattigdom ble en realistisk ramme for å lære seg nøysomhet og avkall. Etter Tysklands politiske sammenbrudd levde nazistiske traumer i mange samfunnsområder videre, også i mitt hjem med en tyrannisk og voldelig far. Jeg utviklet en heftig og varende lengsel etter et annet liv. Som barn og ungdom søkte jeg tilflukt i Comic-verdens eventyr og kopierte heltene. Slik ervervet jeg en tegne- og maleferdighet som til og med min far kunne beundre og i enkelte tilfeller avstå fra å straffe meg. Under hans tyranni fikk drømmen om et fremtidig kunstnerliv mer og mer næring. Men det skulle gå mange år med skiftende livs- og arbeidssituasjoner, dramatiske og vidunderlige vendepunkter før den skulle virkeliggjøres. Siden drømmen ble virkelighet, har kunsten vært mitt levebrød på godt og vondt, og en krevende lykke

Åpningstider

lørdager 12-15.00