Sommerutstillingen – Hvaler kunstforening

25. juni 2022 12:00 - 15:00

Det blir en kollektivutstilling med grafikk, skulpturer og maleri. Vi viser samtidskunstnere som Sverre Bjertnæs, Arjuna Geir Aasehaug, Merete Sejersted Bødtker, Kenneth Blom og Frank Brunner.

Bjertnæs er en av Norges mest kjente og sentrale kunstnere. Bakgrunnen er figurativ, men han har de siste årene jobbet mer med et spontant uttrykk. I bildene du får se i Kunstgaten er det motiver i flere lag med menneskeskikkelser som sirkler rundt relasjonelle og eksistensielle spørsmål. Hos Brunner kan man ofte finne en tolkning av en opplevelse i natur eller kultur.

Brunner inviterer betrakteren inn i historien i bildet med gjenstander, som man selv kan knytte til egen erfaring. I bildene til Brunner er det mulig å kjenne seg innenfor eller utenfor i samfunnet. Menneskefigurer plassert i et interiør eller eksteriør gjerne i en dramatisk komposisjon, beskriver kunsten til Kenneth Blom. Bilder med mye bevegelser tilsynelatende fanget i et øyeblikk, gjør Blom til en spennende kunstner med et moderne uttrykk.

Arjuna besøker andre verdener og utforsker den forestillingsevnen vi mennesker har. Bildene er poetiske og med flere lag. Ofte ser vi en ensom skapning som befinner seg på et sted som ikke helt går an å definere. Sejersted Bødtker viser i utstillingen skulpturer i figurativ stil blant annet «Kalven» laget i bronse.

25. juni 2022

Skjærhalden