Ingrid Haukelidsæter – Bærum kunstforening

25. januar 2023 12:00 - 16:00

Bærum Kunstforening feirer sitt 30-års jubileum i 2023 og innleder året med kraft og energi, når kunstneren Ingrid Haukelidsæter inntar lokalene lørdag 7. januar.

Utstillingen har hun kalt «Et viltherbarium», med referanse til Emil Korsmos bok med samme tittel.

«Ved ugræs forstaar man alle de paa dyrket mark optrædende planter, som man ikke tilsigter at have der …«

– Emil Korsmo, fra boken «Et vilt herbarium».
– Boken viser Emil Korsmos klassiske illustrasjoner av ugress.

Hvordan vi oppfatter ugress, er opp til øyet som ser. I denne boken viser de ville vekstene seg fra sin skjønneste side. Det er ofte en slik setning, bare et ord, eller et musikkstykke som setter i gang en kreativ tankeprosess hos meg.
Jeg fikk boken etter at jeg åpnet en stor utstilling i 2020 uten publikum, og den inspirerte meg til å jobbe frem en ny utstilling. Jeg tenker at tittelen åpner opp et rom for ulike tolkninger, både om livet selv og om det vakre i ville vekster. I arbeidet med utstillingen har jeg satt få begrensninger for meg selv, med et ønske om å se det vakre i et mangfold, forteller Ingrid Haukelidsæter.

Ingrid Haukelidsæter (f.1968) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Rogaland, 1990-92 og Villa Arson Nice, L’École International d’Art et Recherche, 1988-90.

Hun har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Galleri Sult og Kunstgalleriet i Stavanger, Haugesund Billedgalleri, Norske Grafikere,
KHÅK Kunsthall i Ålesund og Galleri Briskeby i Oslo.

I mars 2023 er hun årets festivalutstiller under VOSSA JAZZ, som feirer 50-års jubileum samme år.
Haukelidsæter har hatt en rekke utsmykkingsoppdrag, og er innkjøpt av blant andre Kunst på Arbeidsplassen, Royal Caribbean International, Oslo Kommune, Stavanger Kunstmuseum og Haugesund Billedgalleri.

«Ingrid Haukelidsæter foretrakk å arbeide i sort og hvitt inntil en opprivende hendelse i livet hennes snudde opp ned på tilværelsen. Hun måtte mobilisere både mot og styrke, og samtidig ble behovet for å uttrykke seg ekspressivt gjennom farger utløst. Gestikulerende abstrakte komposisjoner i forskjellige fargetoner har siden fulgt hennes kunstnerskap. (…) I Ingrid Haukelidsæters malerier er det fargene som sammen spiller hovedrollen, men sentralt er også hvordan fargene er påført lerretene. Bildene har et stumt språk, men taler til deg direkte gjennom
sin billedlighet. Det som synliggjøres i bildet hver gang du gir det oppmerksomhet, er ikke statisk», skriver kunsthistoriker Arnhild Sunnanå i en katalogtekst om kunstneren.

25. januar 2023

Sandvika