Isolasjon-Tabu-Kjærlighet – Ullensaker kunstforening

5. februar 2021

ISOLASJON – TABU – KJÆRLIGHET

NILS JOHANSEN, MARTINE BYRKJELAND MJELDE, GEIR HAREIDE ANDERSEN – FOTO

Tre fotografer setter fokus på psykisk helse med hver sin sterke historie. En som observatør, en som ønsker å fjerne tabuet knyttet til temaet og en som pårørende. Med hvert sitt uttrykk formidler de Isolasjon – Tabu – Kjærlighet.

Nils tar utgangspunkt i sin mors alderdom i isolasjon og ensomhet etter hans fars død. Han viser den store forskjellen på hverdagen til aktive, engasjerte eldre og de som av ulike årsaker ikke kan eller vil delta.

Martine har levd med psykisk sykdom i 15 år og selv erfart hvordan stigmatisering og tabu resulterer i isolasjon og redsel for å bli stemplet som «syk». Med sin åpenhet ønsker hun å bryte tabuet rundt psykisk helse.

Geir har vært pårørende og vokste opp med en mor som slet med psykisk sykdom. Hun satte derfor ekstra stor pris på glede og kjærlighet i sine gode perioder. Dette formidlet hun gjennom flotte tekstilarbeider i glade farger. Geir bærer dette videre i sine fotografier.

De sier om utstillingen:

Alle mennesker har en psykisk helse. Alle har kjent på tøffe perioder i livet. For noen er det blitt en lidelse, og alle har i hvert fall kjent på motgang. Om det har vært sorg, ensomhet, angst, skilsmisse eller psykisk sykdom, så er åpenhet viktig. Vi ønsker å være med på å fjerne fordommer ved psykisk helse.

ÅPNINGSTIDER I UTSTILLINGSPERIODENE

• Onsdag 18 – 20