Johan Søderstrøm og Vigdis Søvik – Rælingen kunstforening

13. november 2022 12:00 - 16:00

Vigdis Søvik

”Av- og tilsløringer”

”Min drivkraft er å rydde, å gi form, farger og strukturer til tanker og opplevelser som ellers forblir, eller oppleves som flyktige og uangripelige. Jeg er opptatt av indre landskaper og temaer knyttet til det å være. Møte med meg selv og andre – og vår plass i helheten.

Akrylmalingens fleksible tørketid, viskositet, dekkevne og transparens – sammen med fargenes egenrådige opptreden – utfordrer grenselandskapet mellom søken etter kontroll på den ene siden, og mottakelighet for det som kommer, på den andre. For meg representerer maleriet både fysiske spor av tid – samtidig som det viser tid jeg ikke får.

Motivene vokser gradvis fram under maleprosessen. En idé springer ofte ut fra en intuitiv skisse eller drodler fra skisseboken, i motsetning til direkte observasjon av omgivelsene, eller foto. Arbeidene uttrykker på et vis min famling mellom minner, fornemmelser, inntrykk og tanker. Tema for et arbeid kan komme fra noe jeg har lest, erfart eller opplevd, eller fra fantasi, eller en kombinasjon. Skikkelsene er ikke portretter i tradisjonell forstand. At figurene ofte er abstraherte kvinner og unge/barn opplever jeg som et utslag av arbeidsmetoden, heller enn å være et tema i seg sjølv”, skriver Søvik til RKF.

Johan Søderstrøm

Konstnärlig projektbeskrivning

”Mitt konstnärliga projekt handlar i stor grad om makt, språk och kamp. De krafter som påverkar oss i vår strävan att förstå och knyta an till oss själva och vår omvärld. Det uttrycks ibland direkt men oftast genom en poetisk undersökning i samverkan med de material och metoder jag valt.

Jag arbetar med material och process-baserat måleri. Mitt arbetsmaterial är vanligt byggspackel infällt i ekpaneler. Materialet bidrar med oregelmässigheter och sprickor när det torkar. Jag framhäver detta på ett sätt som påminner om japansk Kintsugu. På så vis synligör jag torkandets process. Sprickorna blir en visuell metafor för tid.

I mitt arbete försöker jag begränsa mina kognitiva val och därmed öka möjligheten för att precisera något okänt. Likt Richard Serras berömda lista med verb, så utgår jag från enkla och konkreta handlingar i mina arbeten – pressa, valsa, skrapa etc. Verken har ett grafiskt uttryck, men är också väldigt taktila, med en konkret fysisk närvaro. Jag känner mig knuten till materialbaserade konströrelser som informalismen (Antoni Tapies) och arte povera (Alberto Burri), men jag använder också performativa grepp i min process där jag t.ex. går i spacklet för att forma det, inspirerad av bl.a. Kazuo Shiraga och Gutaigruppen. En viktig del av min verksamhet är deltagande konstprosjekt, där publiken inbjuds att interagera med mina verk och medskapa nya arbeten” , skriver Søderstrøm til RKF.

13. november 2022

Rælingen, Sandbekkstua