Jordvendt – Fredrikstad kunstforening

Anna Widén, skulptur

Torill Rygh, skulptur/collage

Gry Hege Johansen, foto/tegning/retablo

I vår menneskeskapte sivilisasjon har vi lenge antatt at det bare er mennesker som snakker. Demping av lydene fra naturen har blitt en sentral del av vår kultur. Å slippe å høre stemmene til dem vi utnytter er avgjørende for vårt herredømme over dem, skriver Derrick Jensen i sin bok ”A language older than words”. Er det mulig å åpne opp sansene til en verden som inkluderer det mer-enn-menneskelige? Å se verden som et felles hjem med rettigheter for alt liv? Hva skal til for at vi kan forstå at det vi gjør mot naturen, gjør vi i siste instans mot oss selv? Ved å løfte frem betraktninger og ulike former for kommunikasjon på tvers av arter i naturen ønsker vi å skape en oppmerksomhet til de usynlig forbindelsene som vår tid mangler.

Vi er fire kunstnere som alle har et sterkt forhold til dyr og natur. Det vi har til felles er kunstnerskap som går i dialog med naturen gjennom sanselighet og ydmykhet til skaperverket. I vårt kunstneriske arbeid lytter vi til stemmene over og under bakken, og er på leting etter de usynlige forbindelsene mellom det som lever

6. februar 2022

Fredrikstad