Kari Brit Kjerschow – Indre Østfold kunstforening

15. oktober 2022 12:00 - 15:00

«I mine malerier er fargen både et virkemiddel og et mål i seg selv», sier Kari Brit Kjerschow om bildene hun viser i denne soloutstillingen ved Indre Østfold Kunstforening høsten 2021. I utstillingen viser Kjerschow bilder fra sitt prosjekt: «Solens timer og fargenes forandring» som er produsert i perioden 2019 til 2021. Inspirasjonen og det kunstneriske fokuset i dette prosjektet er impresjonismens atmosfæriske uttrykk, musikalitet og transformasjon av lys og farge til materie. Kjerschows bilder er parafraser over kjente motiver og metoder fra impresjonister som Claude Monet, Ludvig Karsten og Anna Ancher samt personlige tolkninger av historiske bilder og klassiske motiver som stilleben og landskaper der lyset transformeres til farge og strøk i et malerisk formspråk fra vår tid.

Kjerschow er opptatt av atmosfæriske stemninger og jobber lyttende med inspirasjon fra komponister som Debussy og Ravel.

Kjerschow er interessert i hvordan bakgrunnshistoriene for bildene hennes er ladet med symbolverdi og stemning. Mange bilder og situasjoner fra kunsthistorien er lagret i kulturens kollektive minne og kan være symboler og eksempler som Kjerschow transformerer til malerier.

Kari Brit Kjerschow er utdannet ved Statens Kunstakademi og har stilt ut på steder som Kunstnerforbundet i Oslo, Landsforeningen Norske Malere og Galleri Brandstrup i Oslo og Stavanger.

Hun er innkjøpt av blant annet Norsk Kulturråd, Selmer advokatkontor og Refsnes Gods i Moss.

Åpningstider:
lørdag og søndag 12:00 – 15:00