Kjær Tofte og Solhaugstrand – Nesodden kunstforening

14. mai 2022 12:00 - 16:00

Siste helga i arpil inntar Marianne Darlén Solhaugstrand og Ingvild Kjær Tofte Vanntårnet med sine malerier.  Begge jobber med figurasjon, og arbeidene deres har ofte har et anstrøk av noe spirituelt, noe absurd eller drømmeaktig.

Marianne Darlén Solhaugstrands bilder er naturen en scene for rituelle handlinger og spirituelle fenomener. Solhaugstrand er inspirert av religiøse fremstillinger hvor den den mannlige kroppen fremstilles som et redskap for det gudommelige.  Solhaugstrands arbeider har gjennom en årrekke kretset rundt tema som omhandler kjønn og identitet. På galleri Vanntårnet møter vi representanter fra The Sisters of Perpetual Indulgence, en San Fransisco-basert gruppe homofile menn, som iført dragsminke og nonne-antrekk driver med veldedighet og satirisk gateperformance for å rette søkelyset mot spørsmål rundt kjønn og moral. Solhaugstrands portretter kan leses som bruddstykker av en fiksjon, heller enn ren avbildning, slik blir søstrene muser og modeller for en tenkt historie. Tittelen på maleriene “Heavenly Bodies/ All of Gods Dark Places are Mine” er lånt fra henholdsvis en bok om helgenrelikvier og et dikt av kunstneren Billy Childish.

Ingvild Kjær Toftes prosjekt – Fortsatt noen hjemme, volum III, kretser rundt tanken på at både natur og sivilisasjon er foranderlige og forgjengelige størrelser. Hvor ligger balansepunktet, og hva skjer når det tipper over – enten den ene eller andre veien? Tanken på hva som står på spill er fryktinngytende, men estetisk sett full av fantastiske muligheter. I bildene hennes kommer noen av disse tankene til uttrykk. Arbeidene hennes har gjerne et scenisk preg, som bruddstykker fra en fortelling. Planter og botaniske elementer er framtredende i arbeidene hennes, med sine iboende beretninger om livets gang.

Marianne Darlén Solhaugstrand (f 1975 i Tromsø) har hovedfag fra Institutt for Farge ved Kunsthøyskolen i Oslo i 2004, videreutdannelse i praktisk pedagogikk fra Høyskolen i Oslo i 2009, samt Kulturledelse ved OsloMet i 2018. Solhaugstrand har stilt ut på bla. Akershus Kunstnersenter, Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø Kunstforening, Galleri LNM, Tegnerforbundet, Høstutstillingen, Thessaloniki biennalen, Dronninglund Kunstnersenter,  Seoul Art Center, og .NO Gallery – New York. Hun har mottatt 18 offentlige stipender, samt 4 stipend fra private stiftelser. Hun er innkjøpt av bla. Sparebank1 Nord – Norges Kunststiftelse, Nordnorsk Kunstmuseum, Haugesund Billedgalleri og KORO. Solhaugstrand er medlem av NBK, LNM, UKS, BOA, Tegnerforbundet og Nesodden Kunstnere. Solhaugstrand arbeider hovedsakelig med maleri. Mye av tematikken i hennes arbeid gjennom flere år med objektifisering av menn og erotisering som maktstrategi, kretser rundt spørsmålet om en kunstners bidrag noengang kan fremstå som ukjønnet, og hvorvidt kjønnet kan transenderes. Solhaugstrand henter inspirasjon fra romantikkromaner, pulp-filmer, samt spirituelle malere som Leonora Carrington, Charles Bruchfield, William Blake og Richard Dadd.

www.darlen.no

Ingvild Kjær Tofte (f 1975), er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (MFA 2010), og har tidligere hatt separatutstilling ved blant annet LNM og BOA. Hun har deltatt på en rekke  gruppeutstillinger, senest ved Kunstbanken på Hamar, og Østlandsutstillingen. Arbeidene hennes er innkjøpt av bla Nesodden Kommune, Norges Bank og Helsebygg Midt-Norge.

www.invildtofte.com

Begge kustnerne bor og arbeider på Nesodden.

14. mai 2022

Nesodden