Kjeld Stub – Lillestrøm kunstforening

31. oktober 2021 12:00 - 16:00

Fra 23. oktober til 14. november vises en utstilling med linotrykk av Kjeld Stub i Galleri Brogata 2 i Lillestrøm. Utstillingen er åpen lørdager og søndager kl. 12-16. Velkommen!

Naturen står i fokus i Kjeld Stubs bilder, men det er ikke en naturtro gjengivelse av et bestemt landskap. Han har i økende grad løsrevet seg fra den gjenkjennelige naturen og beveget seg over i en særegen verden med et abstrakt formspråk av organiske former og strukturer, ofte i sterke farger.

Kjeld Stub er bergenser, og utdannet ved Bergen kunsthåndverkskole, kunsthøyskolen i Warszawa og Trinity College of Art i London. Har stilt ut en rekke steder i inn- og utland, fra Oslo og Bergen til New York og Milano. Hans verker er innkjøpt av bl. a. Norsk Kulturråd, Riksgalleriet, Norsk Hydro og Norges Bank, og han har hatt utsmykningsoppdrag for bl. a. Statoil, Kværner Engeneering og Sparebanken NOR.

Linosnitt er en grafisk trykketeknikk, som ble benyttet av både Munch og Picasso. Trykkplaten består av et stykke linoleum, der er skjærer vekk det som ikke skal farges. Fargen rulles på de feltene som står igjen, papiret legges oppå platen og det hele føres gjennom en trykkpresse. Kjeld Stub har perfeksjonert seg i denne teknikken over mange år, og mens mange som lager linosnitt trykker i svart-hvitt, oppnår Kjeld Stub en spennende effekt flere lag farger i sine trykk.

Brogata 2 er en grå sveitservilla ved bredden av Nitelva, like ved Rælingsbroa, rett bak Rådhuset i Lillestrøm. Gratis parkering ved Rådhuset i helgene. Kort gangvei fra Lillestrøm stasjon og bussterminal.

31. oktober 2021

Lillestrøm