Kristin Romberg – Fredrikstad kunstforening

6. november 2021 12:00 - 16:00

Billedkunstner Kristin Romberg (f.1970) har siden 2001 arbeidet med maleri i store formater. Hun er utdannet ved University of Sydney, fine art, Westerdals reklameskole og Einar Granum Kunstfagskole. I tillegg er hun nyutdannet yrkesfaglærer i estetiske fag ved Oslo MET. Romberg har hatt utstillinger over hele verden og har et meget høyt aktivitetsnivå. I tillegg til arbeidsopphold i San Francisco, Spania, Italia, Costa Rica, Lofoten og Uganda har hun stilt ut i New York, Riga, Barcelona, San Francisco og Danmark, samt flere ganger i Oslo og andre steder i Norge. Hun jobber aktivt med kunstpolitikk og har hatt flere år med styrelederverv både for Østfold bildende kunstnere og Østlandsutstillingen. Siden 2011 har hun også jobbet som kunstformidler for Galleri F15 og Den kulturelle skolesekken. Romberg har sin arbeidsplass på Hydrogenfabrikken, Hylla atelierfellesskap, hvor hun jobber hovedsakelig med maleri i store formater. Nå har hun separatutstilling i Fredrikstad Kunstforening.

De siste to årene har hun beveget seg mer og mot installasjonskunst hvor maleriene blir montert fritt hengende lag på lag i rommet. Fredrikstad kunstforening kommer til å fylles med maleri hengende tett i tett og i lag på lag. Publikum må bevege seg rundt og mellom maleriene som om de går i en tett skog eller jungel. Det er ifølge kunstneren lov å ta på verkene og kjenne på dem. De saftige, fargerike arbeidene hennes skaper en ny dimensjon og Romberg ønsker å etablere et nytt, taktilt rom hvor mennesker kan drømme, rømme, undre, puste, føle, stoppe opp og kjenne etter. Hun prøver å bryte med det etablerte konseptet med lerret på blindramme og ved hjelp av de visuelle lagene, ønsker Romberg å trekke betrakteren inn i en fargerik, dynamisk verden som svever mellom det subtile og det representative. Maleriene er abstrakte, men har klare referanser til naturen og hun søker å gi en opplevelse av å bevege seg rundt i en tett skog, urskog eller jungel. Utstillingen har tittelen Belong, som referer til nærhet og det å høre til. Kunstneren ønsker å peke på viktigheten med å ta vare på hverandre og det rundt oss. Hun er opptatt av at vi mennesker hører til naturen og må ta vare på den som en del av oss.

Romberg er inspirert av abstrakt ekspresjonisme (New York School), og når hun arbeider er det som en slags performance hvor hun beveger seg i og rundt maleriet. Hun sier at hennes motivasjon for å skape maleri kommer innenifra med klare føringer fra stedet hun befinner seg på. «Når jeg maler er det som en rituell dans hvor hvert strøk og hver gest er direkte forankret i det jeg har opplevd. Det er en indre kraft som driver meg til å skape akkurat det jeg gjør. Jeg er til stede, opplever, sanser og tar inn – for deretter å prosjektere det ut på lerretet.»

Dette blir en annerledes kunstopplevelse.

6. november 2021

Fredrikstad