Kristin Romberg – Sarpsborg kunstforening

17. september 2022 12:00 - 16:00

Med mitt kunstnerskap kan jeg uttrykke min undring og nysgjerrighet på denne verden vi lever i.

Verkene mine er en intuitiv improvisasjon av naturen og inntrykk fra mitt daglige liv. Gjennom en prosess med psykologisk realisme omstruktureres visuelle elementer til en abstraksjon av landskap og figurasjon. Hvert verk utvikler seg til sitt unike uttrykk i en kombinasjon av former, farger, streker, rytme og balanse. Ved hjelp av flere visuelle lag, trekker jeg betrakteren inn i et tenkt landskap, inn i en fargerik, dynamisk verden som svever mellom det subtile og det representative. Jeg jobber med en kroppslig tilnærming til maleriet. Jeg undersøker mulighetene i mitt medium, ved å bryte det etablerte konseptet med lerret på blindramme. Isteden ser jeg på lerretet som et selvstendig rom og jeg utforsker hvordan maleri kan nå utover den tradisjonelle rammen på ukonvensjonelle måter. Hengende på veggene i lagdelte komposisjoner og hengt opp svevende i rommet, blir man oppmuntret til et mer kroppslig engasjement. Arbeidene henger på tvers i flere visuelle plan. De manøvrerer mellom overflate og dybde, stillhet og bevegelse, og danner et skiftende landskap. Installasjonen oppmuntrer til menneskelig forbindelser i møte med hvert maleri og i sin helhet. De tilstedeværende må sirkulere rundt og forhandle om mellomrommene mellom lerretene, slik at hvert maleri sakte avslører seg selv.

Arbeidene har en sterk tilstedeværelse. De presenteres noen ganger i lag på lag over hverandre, andre ganger som en

speiling. Blikket blir kontinuerlig trukket fra det ene maleriet til det neste og skaper en tidsmessig utfoldelse. Denne

lagdelingen etterligner også materialiteten i selve maleriene, hvorav noen er ville og fargesterke, mens andre er definert

i sin enkelhet.

Som en del av et større økosystem prøver arbeidene mine å fremkalle naturen, noe som oppstår hver gang jeg maler.

Mine malerier inneholder referanser til miljøet rundt meg. Jeg reiser mye og maleriene mine blir ofte laget på disse reisene. Uganda, Italia, Lofoten eller Costa Rica er noen av stedene jeg har arbeidet på. Hele mitt kunstnerskap er en ikke-verbal kommunikasjon mellom opplevelser, minner, forskjellige atmosfærer og landskap. Reisene mellom minner og virkelighet har etterlatt dype inntrykk og lar meg se ting annerledes. Stemningene og følelsene som maleriene mine gir er mye viktigere for meg enn referanser til naturlandskap, byer og hendelser.

17. september 2022

Sarpsborg