Lena Akopian – Lillestrøm kunstforening

25. mars 2023 12:00 - 16:00

Velkommen til utstilling med grafikk og malerier av Lena Akopian i Galleri Brogata 2 i Lillestrøm fra 4. til 26. mars. Utstillingen er åpen lørdager og søndager kl. 12-16.
Lena Akopian har bakgrunn fra Latvia og Armenia, og er utdannet fra Statens Kunstakademi i Riga ved avdeling for grafikk. Hun kom til Norge i 1990 og bor i dag i Drammen. Hun er medlem i Norske Billedkunstnere og Norske Grafikere, og har hatt en rekke separat- og kollektivutstillinger i Norge, Latvia, Armenia, Russland, USA, Frankrike, Italia, Tyskland og Finland. Hennes kunstverk har blitt innkjøpt blant annet av Dronning Sonjas kunstsamling, Buskerud Fylkeskommune, Milano Samtidskunstgalleri og Saga Petroleum.
Lena kommer fra en kunstnerisk familie. Hennes far var den anerkjente armenske billedhuggeren og grafikeren Karush Akopian. Både hennes mann og hennes datter er også kunstnere. Lena setter pris på friheten i Norge etter å ha vokst opp under et sovjetisk regime preget av politisk indoktrinering, overvåkning og frykt.
Lena om utstillingen og sin teknikk:
“Hovedfokuset og inspirasjonskilde til flere av mine verk i dette prosjektet er dyreverden – kjæledyr, husdyr, villdyr, insekter, m.m. Jeg har alltid elsket å tegne dyr helt siden jeg var i tenåringsalder og kunstskoleelev. Dette tema går gjennom hele mitt kreative liv. Natur og miljø inspirerer alltid og former min kunst. Forurensninger forårsaket av menneskelig aktivitet med skadelig virkninger på økosystemet er stikkord for mine verk. Budskapet handler om faunas sårbarhet og bevaring av balansen i naturen.”

“Som billedkunstner er det gjerne diverse teknikker jeg uttrykker meg gjennom og synes det er ganske spennende å jobbe på tvers av grafikk, tegning og maleri. I grafikkarbeidene mine fokuserer jeg på detaljer, linje, farge, tekstur og bruker ofte min egen utviklet teknikk – klassisk linosnitt kombinert med håndkolorering.”Gratis parkering ved Rådhuset i Lillestrøm i helgene, rett ved galleriet. Kort gangavstand fra Lillestrøm stasjon og bussterminal. L

25. mars 2023

Lillestrøm