Line Schjølberg – Bærum kunstforening

15. februar 2022 13:00 - 16:00

Line Schjølberg arbeider i et figurativt, poetisk formspråk der hun er opptatt av komposisjon, stemning og atmosfære. Innenfor maleriet er hun interessert i flatens muligheter for å skape illusjon av dybde og rom, og som et virkemiddel for å kunne si noe om de psykologiske mellomrommene i tilværelsen; det synlige og det usynlige, det virkelige og det uvirkelige. Innholdsmessig rommer arbeidene ofte en tvetydighet med ulike hint om noe uforklart. Det kan være hverdagslige situasjoner, men med en undertone av noe foruroligende. Samtidig står det drømmeaktige sentralt, og hun søker å skape en dualitet i sine arbeider. De poetiske, idylliske scenene som utspiller seg, bærer på en usikkerhet, noe ulmer under overflaten.

I motivkretsen ser vi ofte barn som går igjen. Barn som historiefortellere kan vekke personlige assosiasjoner og være døråpnere til lukkede rom i en selv.  Barnet i seg selv er også et sterkt symbol på renhet, uskyld, ny begynnelse, fantasi og sårbarhet. Fantasi gir rom for diktning til en eventyrverden, og tanker om sårbarhet fører videre til tanker om beskyttelse.

Skikkelsene i arbeidene til Line Schjølberg har ofte dyremasker på hodet. Er det for å beskytte seg, eller på grunn av en skjult agenda? Eller er det for å ta på seg dyrets kraft?

De siste par årene har Schjølberg i tillegg også arbeidet med keramiske objekter innenfor samme tema som i maleriene. Her opptrer figurer med dyrehoder og masker, samt dyr svøpt rundt seg. I verket «Kysset» ser vi en ung kvinne omfavnet av en sort svane. Svanen er vakker å se på, har en flott fremtoning, men kommer du for nær kan den raskt hvese. Objektene hennes er små i størrelse, de har en skinnende, forførende overflate, noe som gir referanser til gamle porselensfigurer. Men under blankheten gis vi hint om psykologiske mellomrom og om hvordan det er å være menneske i dag.

Dyr og mennesker i samme diorama, en surrealistisk og magisk verden der alt kan skje.

15. februar 2022

Sandvika