Marit Bockelie – Bærum kunstforening

19. juni 2021 12:00 - 16:00

Bærum Kunstforening har igjen gleden av å invitere til utstillingsåpning lørdag 12.6. kl. 12.00. Denne gang med arbeider av Marit Bockelie fra Nesøya. Lokalene våre vil bli fylt av akvareller, tegning, grafikk, mosaikk og fresker. Mange av arbeidene er laget spesielt for denne utstillingen.

Utstillingen åpnes av Askers ordfører Lene Conradi.

Marit Bockelie (født i Bodø den 9. oktober 1933) er en norsk billedkunstner og musiker (fløyte), oppvokst i Tromsø og bosatt i Oslo. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1953–56), Accademia di Belle Arti («Mosaikkakademiet») i Ravenna (1956–59) og Statens kunstakademi (1960–64). Hennes verker inkluderer mosaikk, tegning, akvarell, maling og grafikk. Hun har også illustrert flere bøker, med hovedvekt på utgivelser med tema fra Nord-Norge. Hun er representert i flere utstillinger, deriblant Nasjonalgalleriet.

Senere studerte hun utøvende musikk ved Instituto Verdi (fire år) og ved Norges musikkhøgskole med diplomeksamen 1977. Hun har spilt solo i flere orkestre og NRK.

I 1994 åpnet hun Skulpturlandskap Nordland. Hun skrev og illustrerte sin egen musikkbok Marits egne drikkeviser (Emilia forlag, 2001).

Bockelie ble i 2020 utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for virket som kunster.

19. juni 2021

Sandvika