Event Series Event Series: Morten Gran – Bærum kunstforening

Morten Gran – Bærum kunstforening

21. mars 2023 12:00 - 16:00

True colors, composite narratives and the last cowboy.

Ekte farger, sammensatte fortellinger og den siste cowboyen.

Utstillingen spiller på studier av mennesker, både som enkeltindivider, men også i utrolige fortellinger. Fortellinger som har spor av historiske referanser og referanser fra tegneserier, eventyr og filmhistorie.

«True colors»1 referer til det som virkelig er bak fasaden, hvem vi virkelig er. I portrettene er blikket sentralt, som det har vært gjennom kunsthistorien. Vi ser det hos Vermeers «piken med perleøredobb» og i Da Vincis « Mona Lisa» og i Munchs mange portretter av seg selv, for å nevne noen. Maleriene er på 20×20 cm.

«The last cowboy, composite narratives» henspeiler på de store maleriene, som er sammensatt av ulike historiske utklipp, men også fra film og tegneserie. Gjennom oppveksten var drømmen om Amerika en del av leken, der historien om Geronimo, Sitting Bull bl.a. gav inspirasjon til å leke cowboy og indianer. For de som vandret ut var den amerikanske drømmen lengselen etter frihet og hungeren etter jord. I min oppvekst var nyheter, musikken, filmen og tegneseriene, det som strømmet over eteren, til det som formet våre tanker og lengsler.

I dag har vi fått Amerika inn over oss på en ny og faretruende måte. Er det drømmen som brister, eller er det små kilder til noen som kan ordne opp? Thomas Seltzer, har gjennom sine menneskelige møter i «UXA» på NRK, tegnet opp et Amerika som trenger psykiatrisk behandling.

I utstillingen vil tilskueren selv finne sine fortellinger, eller løse de visuelle sammensetningene til fortellinger som gir gjenspeiling i egne betraktninger. Blandingen av eventyr og virkelighet spiller ofte oss et pek, der det kan bli vanskelig å forstå hva som er virkelig og ikke.

Skulpturene i tre viser menneskelige trekk, gjennom å være delvis dyr, delvis menneske. De gir et bilde hos det i oss som trekker oss mot dyrene. Det har skjedd gjennom barndommens kosebamse, til våre hunder, katter, hester og våre husdyr. Å være nær ville dyr i vår fauna, er store opplevelser for oss mennesker, men det skaper også konflikter. I dag er 4% av den samlede biomasse ville dyr.

«..de dyrene som fremfor alt gjør oss til mennesker er de som har levd uten nevneverdig kontakt med oss, og uten behov for oss» (Arne Johan Vetlesen, Morgenbladet nr. 48/9. – 15. desember 2022.)

Utstillingen består av malerier og skulptur.

21. mars 2023

Sandvika