Event Series Event Series: Morten Løberg – Asker kunstforening

Morten Løberg – Asker kunstforening

10. september 2020 13:00 - 16:00

I am standing here to see. Utstillingen åpnes av Lars Elton lørdag 5. september kl. 1300.

Foredrag søndag 6. september kl. 1300 på Oslofjordmuseet.
Morten Løberg (f. 1953, Hamar) er fotograf og billedkunstner, bosatt i Oslo. Han er kjent for sin minimalistiske bildestil, og regnes som en ener på sitt område både i kunstnerisk og håndverksmessig forstand. Det er i år 40 år siden han hadde sin debututstilling i Asker kunstforening, og utstillingen I AM STANDING HERE TO SEE er et retrospektivt tilbakeblikk på over 40 års bildeproduksjon.

Morten Løberg sier selv om sitt arbeid: «Mennesket er ofte fraværende i mine arbeider. Likevel søker jeg å fortelle noe om menneskelige erfaringer. Mitt prosjekt er å trenge inn til kjernen av motivet ved å skrelle bort alle unødvendigheter. Selv om motivelementene er konkrete, og ikke minst virkelige, ønsker jeg samtidig å fortelle noe om menneskelige erfaringer og sårbarhet. Dette står sentralt i alt mitt arbeid.»

Han har deltatt på en rekke utstillinger i Norge og i utlandet, bl.a. på Høvikodden kunstsenter og Norsk museum for fotografi/Preus museum. I tillegg antatt på Høstutstillingen og Østlandsutstillingen flere ganger. Innkjøpt av Norsk kulturråd, Norsk museum for fotografi / Preus museum, Bibliothèque nationale (Paris), Oslo kommunes kunstsamlinger m.fl.

I 2011 ble han tildelt Ingrid Lindbäck Langaard stiftelses kunstnerstipend og i 2014 et fire måneders opphold i en av stiftelsens ateliérleiligheter i Paris. I 2013 ble han tildelt Fegerstenstiftelsens kunstnerstipend på kr 100 000. Det første stipendet han mottok var Norsk kulturråds debutantstøtte – til utstillingen i Asker kunstforening i 1980.

10. september 2020

Vollen