Nils Aasland – Lørenskog kunstforening

9. april 2022 10:00 - 16:00

Nils Aasland sin utstilling Skulpturer, støv og flis åpner lørdag 19.mars kl. 13.00 og varer til 10. april. Bli med på åpning i kunstsalen Lørenskog hus. Alle er hjertlige velkomne!

Velkommen til utstilling i Kunstsalen på Lørenskog Hus

Om Nils Aasland

Nils Aasland er født i Bamble, Telemark, utdannet fra SHKS 1965,
og som billedkunstner med studier samme sted.
Han har bla. arbeidet som free-lancer 1973-76, som
prosjektleder 1976-79, og som off.saksbehandler.

Som billedkunstner:
Debutert på Statens Høstutstilling 1973, og videre praksis som grafiker og billedhogger med en rekke separatutstillinger rundt i landet og i utlandet.

Senest 80-års jubileumsutstilling i Kunsthallen Nesoddparken.
Kollektive utstillinger som Ny kunst i Oslo 1975 og 77, Norsk samtidsskulptur 1986, Nordisk skulptur Odense 1993, ARS Baltica Sverige 1994, Kulturby København 1996, Kunstmessen Wien 1997, Skulptur 2000 i Oslo kunstforening og Skulptur 2003 Aker brygge. Skulpturparken Bærums Verk 2006. Har også hatt flere utstillinger sammen med ektefellen billedkunstneren Marianne Haukebø.

Vunnet utsmykkingskonkurransen om Stovner T-banestasjon i 1976, og om Sola kulturhus 1988. Innkjøpt i Tveita-konkurransen 1975. Vunnet konkurransen om utsmykking av Skoklefall krysset 2003. Premiert i skulpturkonkurransen om Osvald-
gruppa 2015

Utført mange teglsteins-utsmykkinger:
Sola Kulturhus 1987, Romerike politikammer Lillestrøm 1990, Stasjonskvartalene i Asker 1996, Idrettens Hus Drammen 1997, Rendalen Sjukeheim 1998, Sareptas Krukke Nesodden 2001, Skoklefallkrysset Nesodden 2006. Valaskjold Omsorgs-
senter, Sarpsborg 2013.

Arbeidet med kunstprosjekter som ”Elva med det store hjertet” Glommaprosjektet, Øko-skulptur Fet Lensemuseum, «Seks kulturer-seks skulpturer» Nesodden hvor asylanter deltar i is-skjærerprosjekt og lager skulptur fra sitt land.

Opphold som gjestekunstner på Hollufgård Gæstekunstatelier Fyn.
Deltatt på en rekke nasjonale og internasjonale symposier, sist på Bærums Verk 2006. Mottok Statens Garantiinntekt fra 1987-2006
Han har hatt mange tillitsverv, bl.a som formann i Akershus Kunstnersenter, og Norsk Billedhoggerforening.

Åpningstider: Tirsdag – søndag 11-16

9. april 2022