Event Series Event Series: Nina Beyer – Nesodden kunstforening

Nina Beyer – Nesodden kunstforening

24. oktober 2021 12:00 - 16:00

Utstillingen er også åpen søndag 24. oktober, lørdag 30. og søndag 31. oktober, lørdag 6. november og søndag 7. november.
I utstillingsperioder er Galleri Vanntårnets åpningstider kl. 12-16.

Nina Beyer (f. 1971). Billedkunstner, utdannet ved kunsthøgskolen i Bergen (1993-98). Hun bor og arbeider i Sennesvik, i Lofoten. Maleriet er hennes hovedmedium, men hun arbeider også innen tekstile uttrykk og grafiske teknikker.

Det mektige og konfronterende landskapet jeg lever i, påvirker meg, og er en indirekte inspirasjon til mine arbeider. I bildene kommer dette gjerne til uttrykk i form av kontraster som lys/mørke, nærhet/distanse, tyngde/letthet osv. Jeg er også opptatt av tid, møter og mennesker, og finner det interessant å balansere mellom det gjenkjennelige og ukjente, det sagte og usagte – som til sammen danner varierende opplevelser av indre og ytre landskap. Bildene er en naturlig erkjennelse av noe jeg vil uttrykke. Jeg arbeider intuitivt, uten skisser eller planer, og lar prosessen styre det maleriske forløpet. Det ikke forutsigbare og overraskende, som plutselig oppstår i prosessen, er mye av drivkraften. Jeg forholder meg til maleriet som et rom for undersøker jeg maleriets lagvise muligheter for billeddannelse – som språk, metafor og materie.
Mange av verkene forekommer som metamorfoser. De befinner seg i kryssfeltet mellom abstraksjon/ekspresjon og figurasjon og mellom maleri og tegning. Jeg har over tid forsket på en teknikk hvor jeg tegner med malingen, bygger opp flater og løser opp motivene, før de mettes med mange lagpigmenter, akryl og olje. Den taktile rikdommen som oppstår, og som får bildene til å leve, må oppleves i utstillingsrommet – ikke digitalt.
Jeg arbeider ofte i serier, og veksler gjerne mellom små formater i grupper og store, selvstendige formater. Arbeidene utføres på lerreter, finérplater eller ubehandlet bomullslerret. De ulike materialene skaper en variasjon i uttrykk, og fordrer ulike måter å arbeide på.

24. oktober 2021

Nesodden