Event Series Event Series: Olga Grimsmo-Rælingen kunstforening

Olga Grimsmo-Rælingen kunstforening

1. november 2020 12:00 - 16:00

Olga Grimsmo Nilsen fra Flekkerøy er interiørarkitekt med diplom fra Statens Håndverk og Kunstindustriskole og har senere tatt kurs i dyptrykk hos Norske Grafikere. Hun er medlem av Norske Billedkunstnere, og bildene hennes har blitt vist i et stort antall utstillinger over hele landet.

«BARNET I OSS»

Utstillingen består av flere tresnitt, bilder om livet, på godt og vondt.

Små barns og egne barns tegninger er inspirasjon til bildene.

Observasjoner av barn, samvær med barn, egne erfaringer og barndomsminner med lek, sang og eventyr, gir stadig grunnlag for nye bilder.

Voksne mennesker savner ofte en åpenhet og tillit som små barn har, og vi vet at sannheten og ærligheten oftest finnes hos barn.

Bildene har figurer og streker slik barn ofte tegner, og disse, sammen med mine voksne tanker og oppfatninger av livet, uttrykker og formidler en figurativ opplevelse av livets mange sider.

De naive formene er godt egnet til tresnitt, der treplatens egenart med motstand når det skjæres i, er god hjelp til å begrense streken og formene til et enkelt uttrykk.

Bildene er klare i sin tale, ofte i svart/hvitt.

Livet og verden kan fortone seg som svart/hvitt, full av enten eller.

Et enkelt fargeinnslag understreker ofte spesielle elementer, fanger oppmerksomheten og/eller utdyper ofte bildets tittel. Samtidig gir titlene ofte betrakteren mulighet til å skape sin egen historie og gjenkjennelse i bildene.

Titlene er mange ganger gitt før bildet er blitt til, men ofte blir tittelen bearbeidet underveis i prosessen fram til bildet er ferdig.

Bildets tittel forsøker å understreke en ærlighet om livet, sannheter om vår felles verden, men samtidig gi rom for våre forskjellige opplevelser av livet. En tittel kan, sammen med bildet, kalle fram minner, gi nye tanker, skape glede, håp og tro. Noe for hele mennesket.

Bildene blir oppfattet forskjellig, for vi har alle vår historie med oss i livet som gjør at vi ser og oppfatter ulikt.

Vi har alle vært barn, og vi bærer alle et barn med oss gjennom hele livet.

Jeg håper bildene mine rører ved noen strenger i oss som framkaller dette barnet med sin åpenhet og tillit, ærlighet og sannhet.»

1. november 2020

Rælingen