Event Series Event Series: Per Lundgren – Fet kunstforening

Per Lundgren – Fet kunstforening

22. mai 2022 12:00 - 16:00

Med forkjærlighet for portretter
Nylig kunne Per Lundgren glede seg over kinopremiere med sin egen film om Theodor Kittelsen. Når han nå gjester Galleri Vinkelen, har han med seg et fargerikt utvalg malerier av andre betydningsfulle kulturpersonligheter. Per Lundgren (62) er vårens hovedutstiller.
Som filmskaper har han kun vært aktiv i de senere år – som maler har han et langt kunstnerliv å se tilbake på. Allerede som 15-åring grep Per Lundgren til penslene på gutterommet hjemme i Kragerø, og fylte lerretene med surrealistiske fantasier.
Noen år senere fikk han rettledning, som han selv kaller det, av Kragerø-kunstner og nyromantiker Thorvald Lund-Hansen, og med det ble den klassisk figurative stilretningen Lundgrens nye kompass.
Parallelt med et to år langt studie i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo fra 1980, fikk han i en kort periode tegneundervisning av billedkunstner Rolf Schönfeldt.
I 1982 startet Lundgren i lære hos Odd Nerdrum, og ble en av hans første elever. Læretiden hos Nerdrum som varte fram til 1984, ble også starten på et mangeårig kollegialt felleskap.
I 1987 etablerte Lundgren seg med eget atelier i Gabelsgate 7 i Oslo, der han fremdeles utøver sin kunstneriske virksomhet. Her har han gjennom årene delt av sine ferdigheter gjennom privatundervisning for en rekke elever som har ønsket å gå den klassisk figurative veien. Flere av dem er i dag anerkjente kunstnere.
Per Lundgren har en forkjærlig for portretter, men også vakre landskapsmotiver, gjerne fra skjærgården i hjemtraktene i Kragerø, finner veien til lerretet.
Han har malt en rekke norske og utenlandske berømtheter – forfattere, kunstnere, musikere, komponister og skuespillere, som Max Von Sydow, Ingmar Bergman og Igor Stravinskij for å nevne noen. Portrettet av sistnevnte preger for øvrig plakaten brukt i markedsføringen av den forestående utstillingen.
Lundgren maler også portretter på bestilling. Blant annet er hans verk av kong Haakon VII å se på Krigsskolen i Oslo.
Portrettmaleriet beskriver Lundgren som en egen sjanger, hvor forventningene om gjenkjennelse, psykologi og rolle skal forenes i et konsentrert uttrykk. Han sier at maleriet alltid vil være preget av kunstneren selv – at hans virkemidler, innstudering og forhold til personen ofte vil prege det ferdige portrettet. Lundgrens spissformulering er at maleriet er et selvportrett med modellen som hjelpemiddel.
Salgsutstillingen i Galleri Vinkelen åpner søndag 8. mai klokka 12, og vises hver søndag fram til og med 19. juni fra klokka 12 – 16. Per Lundgren er til stede åpningsdagen.
Velkommen til en fabelaktig kunstopplevelse.
P.S. På lenken under kan du se Per Lundgren bli intervjuet av Jan-Ove Tuv i serien «Cave of Apelles».
Utvalg av utstillinger:
European Museum of Modern Art Barcelona. Amos Rex Museum Helsinki, Low Atlanta USA, New York Gallery New Mexico, Ericsson Gallery Oslo/ New York. Galleria Vico, Toscana Italia. Bærum Kunstforening og Kragerø Kunstforening for å nevne noen.

22. mai 2022

Fetsund