Roald Grimsø og Liv Anne Olafsen – Drøbak kunstforening

19. mars 2022 12:00 - 16:00

Roald Grimsø har bodd i mange år i Sogn, og var da medlem i BKSF Biletkunstnarane i Sogn og Fjordane. Maler akvarell og akrylmalerier i forskjellige størrelser og priser. Jeg har hatt en rekke separat- gruppe- og kollektive utstillinger i og utenfor Norge, og har vært organisert billedkunstner i 40 år. Også separatutstilling i Balestrand i 1992.

Jeg er ikke opptatt å sette meg selv i noen bås som kunstner, men maler det jeg liker. Jeg er glad i harmonisk bruk av farger, bruk av komposisjon og perspektiv. Mange vil sikkert karakterisere maleriene mine som naturalistiske. Jeg trekkes gjerne mot bruk av mørke farger, Paynes gray, indigo og brent umbra, satt opp mot lyse toner i gul oker, oransje og hvitt.

Utstillinger 2019-2021: Kollektivutstilling ØKS Østfold Bildende kunstnere 2019-2020, gruppeutstilling Moss 2020, separatutstilling Den Sorte Havre 2020, Nordisk kollektiv juryert utstilling NAS, Turkô 2019, Internasjonalt akvarellutstilling, Fabriano, Italia 2019, Separatutstilling Karmøy kunstforening 2020, Bryggen i Bergen 2021.

Separatutstillinger kunstforeninger: Balestrand, Tromsø, Høyanger, Narvik, Hamar, Lærdal, Luster, Galleri Holmen, Galleri Rondane, Galleri Rones, Galleri Krydder, Galleri 83, Galleri Rustica, Det lille galleri, Grimstad, Galleri Koll, Vestlandsgalleriet, Karmøy kunstforening, Sunnfjord hotell i samarbeid med Teateret i Sogn og Fjordane, Festivalutstiller på musikkfestivalen «Blå tonar under breen», Luster m.fl.

Andre utstillinger: Norsk Folkemuseum, “Møreutstillinga” og «Kunst i Vest» MRBK, Unge kunstneres Forbund, Nationalmuseet i København, Andøya kunstforening, «Arts from the Artic» Tromsø, SDS Utsjok, Finland, Gjesteutstiller Samisk Kunstnergruppe, Kautokeino, Voss kunstlag, Høyanger kunstlag, Dombås kunstforening. Søskenutstilling Samisk kunstnersenter 2016.

Fylkeskulturpris fra Sogn og Fjordane Fylkeskommune, Stipend fra Norsk kulturråd, Utsmykking Sogn og Fjordane fylkeskommune, div. private utsmykkinger.

Liv Anne Olafsen

De er strikket, heklet, kniplet, vevd eller brodert.

De kan være hele, revnet, tilsølt eller utslitt.

De er til overs, de er flekkete, lagt vekk eller kastet.

De har mistet sin plass, sin funksjon og sin verdi.

Det ligger tid i dem.

De hører ikke til.

De hvisker om alt som aldri ble sagt.

Materialbasert kunst.

Der produktet har mistet sin status starter mitt kunstneriske prosjekt.

I en søken etter å komme bak tekstilen som bruksgjenstand og ren dekor, er dukene både min inspirasjon og mitt rå-materiale. Materialet utforskes i tredimensjonal form, og/eller som en del av todimensjonale bildeflate.

Duken blir betraktet som noe annet enn det den er laget for, og man blir gjort oppmerksom på former, handlinger og kulturer objektet bærer på. Noe som også peker på samfunnet som har frembrakt det. Dukene fokuserer på det feminine rom, det anstendige og hjemlige. Her blir de tatt ut av det hjemlige og blir presentert som  skulpturer, objekter eller i todimensjonale bilder.  Vi ser en ekspressiv kombinasjon av myke tekstiler og rustent  jern, som understreker kontrastene i den feminine og og den maskuline sfære.  Arbeidene kan sies å være en del av det samtidskunstmiljøet som skaper nye betydninger ved gamle gjenstander, og setter spørsmålstegn ved vår tids mange problemstillinger som tid, bevaring, resirkulering og tradisjoners betydning. Noe nytt og holdbart dannes av noe som engang hadde stor betydning i mange norske hjem. En historien blir fortalt på ny.

Liv Anne
www.livart.no