Event Series Event Series: Rolf Nerli – Bærum kunstforening

Rolf Nerli – Bærum kunstforening

27. november 2022 13:00 - 16:00

– Abstraksjoner – Maleri og litografi

Rolf Nerli arbeider både som maler og grafiker. Han er kjent for sine landskapsmotiver, enten i en sterk og variert koloritt, eller et mer dempet vinterlys.

Han formidler ofte små bruddstykker av et landskap, som monumentale fjellpartier, store vidder med snøens mange fargenyanser eller et stille vann, der man kan skimte en båt i det fjerne.

Han har også arbeidet mye med svaberg, og studert de ulike strukturene i fjellet. Ofte har motivet et nært utsnitt, der fargenyansene og de stofflige strukturene skaper et nærmest abstrakt uttrykk.

Den siste tiden har han i større grad frigjort seg fra det figurative, og utforsket en form for abstrahert naturalisme.

Vi kan fortsatt ane konturene av fjell, himmel, sjø eller svaberg, men naturelementene er fremstilt på en friere måte, der landskapet blir oppløst, som en mer subjektiv opplevelse av skiftende lys og stemninger.

Nerli hevder at prosessen med å løsrive seg fra det figurative har vært både befriende og inspirerende.

Derfor har han også kalt utstillingen i Bærum Kunstforening for «Abstraksjoner»

Rolf Nerli (f. 1951 på Siljan) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi i Oslo. Han bor og arbeider i Tønsberg.

Nerli har hatt en rekke utstillinger over hele landet, og er blant annet innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Kunst på Arbeidsplassen, Oslo Kommunes Kunstsamlinger og NRK.

I 2008 var han Årets Nobelkunstner og ble valgt til å lage Nobels Fredspris-diplomet.

27. november 2022

Sandvika