Romeriksutstillingen – Ullensaker kunstforening

1. oktober 2022 12:00 - 16:00

Galleri Jessheim v/ Torget Jessheim storsenter

I år er det den 49. Romeriksutstilling i ubrutt linje siden oppstarten i 1973. Utstillingen er et samarbeid mellom Nes, Lørenskog og Ullensaker kunstforeninger.
Romeriksutstillingen er godt etablert med åpen deltakelse og juryering av alle bidrag. Vi har deltakere fra Halden til
Trondheim!
Juryeringen skjer anonymt ved at juryen kun ser produktet uten å vite utøverens navn og bakgrunn. Etablerte kunstnere og amatører deltar dermed på like vilkår. Mangfold og kvalitet har vært viktige stikkord for juryen. Vi har mottatt 368 bidrag fra 182 bidragsytere. Det vitner om stor skaperglede og ønske om å uttrykke seg. 109 kunstverk utført av 78 kunstnere er valgt av juryen ut fra en helhetlig vurdering av hva som gir en kvalitetsmessig god og variert utstilling.

Romeriks utstillingen 2022 består av kunstverk i alle de forhåndsvalgte kategoriene: Maleri, grafikk, foto, tegning, tekstil, skulptur, DGA (Digital Grapihic Artwork) og annet/blandede teknikker.
For 4 år på rad har Ullensaker kunstforening hovedansvaret for Romeriksutstillingen, med Nes og Lørenskog kunstforeninger som gode samarbeidspartnere. Utstillingen vises i sin helhet i Galleri Jessheim, deretter deles den i to delutstillinger som presenteres i henholdsvis Nes kulturhus (N) og Kunstsalen Lørenskog hus (L). Med tre visningssteder vil utstillingen nå ut til et bredt publikum.

Romeriksutstillingen er blitt et stort og arbeidskrevende prosjekt. Uten økonomisk støtte fra Ullensaker kulturråd, Nes kommune og Lørenskog kommune hadde den ikke latt seg gjennomføre. Det samme gjelder den omfattende dugnadsinnsatsen fra medlemmene i de 3 kunstforeningene i arbeidet som kreves for å gjennomføre utstillingen. Vi retter en stor takk til alle: Kunstnerne, juryen, alle de frivillige som har nedlagt mange dugnadstimer og til våre samarbeidspartnere for økonomisk støtte.

Åpningstid: Lørdag og søndag kl 12 – 16, Onsdag kl 18 – 20 og Torsdag kl 15 – 18

1. oktober 2022

Jessheim