Event Series Event Series: Samira Jamouchi-Halden kunstforening

Samira Jamouchi-Halden kunstforening

31. oktober 2020 12:00 - 16:00

«Tekstiler, fibre og komposisjoner. Samhandling og affekt i handlinger»
Utstilling med Samira Jamouchi.
Fredag 23. oktober 2020 kl. 18-20. Kunstnersamtale og åpning. Gratis adgang, men man må bestille billett
Lørdag 24. oktober 2020 kl. 12-16
Søndag 25. oktober 2020 kl. 12-16
Lørdag 31. oktober 2020 kl. 12-16
Søndag 1. november 2020 kl. 12-16
Samira er født og oppvokst i Brussel, og har bodd og jobbet i Norge siden 1998. Samira er utdannet ved Kunstakademiet i Brussel (1997) og Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo (2001). Hun har hatt en rekke utstillinger i Norge og flere Europeiske land, Marokko, Canada og Vietnam. Hun jobber med myke og harde materialer, skulpturelle objekter, installasjoner, og performance. Hun har også skrevet artikler om kunst-basert forskning som er publisert i flere internasjonale vitenskapelige tidsskrifter.
Fra 2015 har hun vendt tilbake til den eldgamle tradisjonen ull-filting.
Samira forteller om utstillingen:
Til utstillingen tenker jeg å ha med ulike tovede / filtet arbeider.
Jeg kaller noen av arbeidene mine «vegg objekter». Disse har estetiske kvaliteter som jeg jobber med bevist under en skapende prosess i møte med materialet under de ulike fasene i prosessen. Sette ull lag på lag, komponere med fargene, gir en liten friksjon til de løse fibrene før jeg veter dem, klemmer og gnir forsiktig det som skal sammenfiltres under hendene mine i bevegelser.
Jeg har andre tovede / filtet arbeider som har gjennomgått en annen type prosess med andre potensialer, som relasjonell estetikk. Denne prosessen er mer performativ. Det betyr blant annet det å møte andre gjennom en samhandling (fremfor et samarbeid), som involverer oss på en lekende måte og bringen kanskje en annerledes forståelse av en selv i møte med natur materialer (ull fiber og vann), under den tiden det tar å forvandle løse fiber til en stor sammenfiltret masse. Varsomhet, nærhet og varighet er nøkkelord her.
Jeg tenker å ha noen bilder som viser til en performativ arbeidsprosess og tekster hentet fra tilbakemelding fra personer som deltok på slike performative arbeidsprosesser. Disse bilder og tekster er fra tidligere prosjekter i Norge, Spania, Canada og Vietnam.
Utstillingen er støttet av Norske Kunstforeninger og Høgskolen i Østfold.

31. oktober 2020

Galleri Rød Herregård