Sammenveving – Indre Østfold kunstforening

11. september 2021 12:00 - 15:00

Duoutstilling : SAMMENVEVING
Helle Mellemstrand, tekstil.
Liv Krekke Kaada, maleri og miks media.
Liv Krekke Kaada var tidlig interessert i tekstile teknikker, som brodering, strikking, applikasjoner, stofftrykk og vev, men valgte etter hvert og som kunstner å uttrykke seg i maleri og grafiske teknikker. Fortsatt er hun interessert og blir påvirket av disse teknikkene, spesielt vev, – som hun nå jobber med på sin måte. Liv Krekke Kaada klipper opp grafiske trykk og gamle malerier. De blir ødelagt for så å veves og limes sammen, Det gir nye uttrykk og mønstre. Hun liker tanken på at motiver, mønstre og motiver blir gjemt, men likevel forblir en del av det nye som oppstår, tilfeldig eller planlagt Prosessen er langsom og kontemplativ. Resultatene gir så inspirasjon til malerier. I malingen starter hun gjerne med et rutenett, er opptatt av farge, lag på lag, transparens, bevegelse og rytme. Prosessen som malingen gir, kan lede henne inn på nye veier og uttrykk, men tanken på vev, – innslag og renning er hele tiden med.
Hjemmeside: livkrekkekaada.no
Helle Mellemstrand er opptatt av tekstiler og former som vekker felles minner og opplevelser. Materialene hun bruker er selvlaget filt og gjenbrukte husholdningstekstiler. På noen av de filtede tekstilene eco-printer hun. Ecoprinting er en type plantefarging der man legger planter direkte på en tekstil, damper dette og dermed overfører et avtrykk av planten direkte på tekstilen. Plante-avtrykk gir et ustabilt trykk og avtrykkene på disse arbeidene vil med tiden forandre farge, falme og til slutt nærmest bli borte. Som en slags langsom Snapchat. I noen av filtverkene er det tovet inn forskjellige materialer, som for eksempel plastsøppel fra Jærstrendene. Plasten blir liggende som små glimt inne i ullen og vil vare lenge etter at plantetrykket er falmet bort. Mellemstrand klipper opp stivede tekstiler (stivet med utvannet lim, tekstilene blir ganske harde, men kjennes myke ut på overflaten), i lapper på 5 x 5 cm og syr dem sammen igjen i nye mønstre.
Hjemmeside: hellemellemstrand.no
Det å klippe opp og koble sammen på nytt, veve, lime; fragmentere og transformere, – det jobber begge kunstnerne med. De bearbeider gamle arbeider og materialer om til nye uttrykk, nye mønstre og nye verk.

Mysen
Storgata 28 Mysen 1850 Norge + Google-kart