Solveig Landa – Fredrikstad kunstforening

21. mai 2022 12:00 - 16:00

«Lay of the Land» Solveig Landa forteller gjennom serier av monotrykk og objekter om skjulesteder i et landskap. En fornemmelse av landskapet som ligger der. Vi leter for å finne trygghet. Hvor flykter vi når vi trenger et gjemmested og hvordan leser vi landskapet for å finne disse?

Verkene tar utgangspunkt i lagene i et landskap og formasjoner og farger i grotter og åpninger under jorden. Gjennom linjer, former og farger blir motivene som ledetråder for å finne nye veier. Alt dette i en tro på at omgivelsene påvirker oss.

Solveig Landa arbeider med grafikk og skulptur i et utvidet felt og utforsker kombinasjoner innen de ulike teknikkene. Landa forener eksperimentelt trykk, objekt og skulptur til et helhetlig landskap. Det sårbare hos oss mennesker, mental balanse og utfordringer i relasjoner er viktige stikkord i hennes arbeider. En inspirasjonskilde er kreftene og dynamikken i naturen og i mennesket samtidig som hun refererer til ritualer som mennesker bruker for å kontrollere sine omgivelser, ritualer som skal gi beskyttelse og endring.

Landa er utdannet ved Montana State University, MT (BFA) og University of Washington, WA (MFA) i USA. Hun har deltatt på flere internasjonale og nasjonale utstillinger. Landa er del av atelierfellesskapet Tou Atelierhus og er verksmester på grafikkverkstedet Tou Trykk i Stavanger. Hun er opptatt av å formidle kunst og har kurs og underviser i grafikk. Landa er innkjøpt til samlinger i inn og utland og hennes arbeider er brukt i offentlige kunstprosjekter.

21. mai 2022

Fredrikstad