Tommi Sarkapalo – Fredrikstad kunstforening

10. september 2022 12:00 - 16:00

«CAMPING og ANDRE STOPPESTEDER»

Med utstillingstittelen ønsker Sarkapalo å poengtere både humor og egne refleksjoner over arbeidet med utstillingen.

Med arbeidsprosessen kan et stadium føre til et annet stadium, et flott og ferdig stadium. Sarkapalo vil ikke fornekte en slik holdning og fremdrift, men bil likevel kunne etterstrebe  å etablere stoppesteder underveis.

Dette for å hele tiden være bevisst de handlinger og valg som til enhver tid ligger til grunn for – og bakom et verk som skapes, og å få en bekreftelse av at kunsten kan ligge i nettopp disse stoppestedene.

Tommi Sarkapalo

(født i Finland 1967) tok sin master i treskulpturer ved Kankanpää Taidekoulu, Finland i år 2000. Samme år flyttet han  til Høysand hvor han bodde og virket som billedkunstner i 9 år.

Nå er han bosatt og har sitt atelier i Gamle Fredrikstad. Han har utført og deltatt i en rekke kunst prosjekter og hatt utstillinger både i Norge og  utlandet.

Hans foretrukne materiale er tre, og han arbeider bredt med maleri, skulptur, grafikk og  andre medier som lyd.

Blant lydinstallasjonene kan nevnes: «Lydsirkel» et Klangfugl-prosjekt for barn 0-3 år RAM galleri i Oslo, og kunst i offentlige rom «Lyd i stein» Nes barneskole i Stavsjø, Ringsaker.

Tommi Sarkapalo ble i 2021 tildelt stipend fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH)

I begrunnelsen fra BKH juryen oppnevnt av Østfold kunstsenter, omtales Sarkapalos virkeområde som billedkunstner slik:

» I møte med arbeidene til denne prisvinneren er det umiddelbart tydelig at det er kjærligheten til materialet TRE som er omdreiningspunktet. Han uttrykker seg like gjerne via skulptur som via bilde. Uansett sjanger, det er hele tiden tre han foretrekker. Det må være inngående materialkunnskap som gjør at man kan oppleve en frihet i arbeidene hans. Han arbeider intuitivt og umiddelbart, og søker stadig nye måter å uttrykke seg på, via treet; enten det er i flate eller via tredimensjonale objekter, eller noe midt i mellom. Et pågående prosjekt er å utforske treplaten, taktile kvaliteter – både i form av maleri og tresnitt.»

10. september 2022

Fredrikstad