Unni Svaboe – Indre Østfold kunstforening

6. mars 2022 12:00 - 16:00

Stein på stein, av Unni Svaboe

Vi møter en original billedverden i Unni Svaboes malerier. Med utgangspunkt i gamle leker og blikk-modeller har hun gjennom en lang karriere bygget opp en verden med luftballonger, luftskip og andre sjeldne farkoster som svever opp i himmelen og ned på en mørk jord.  Bilder utført på en lekende og humoristisk måte med uventede og overraskende sammenstillinger.
I hennes nye utstilling går hun inn for landing og konsentrerer seg mer om livet her nede, og da først og fremst om stein. Stein fra barndommens Jærstrender med rullesteiner i fjæra og uendelige steingjerder. Men også stein som byggematerialer, steinhauger og fjell, og ofte med det oppbyggelig utgangspunktet om «å bygge stein på stein».
Men i alt dette lette og tunge blir motivene og handlingen aldri så påtrengende at man glemmer hvilket fint maleri man står overfor og betrakter.

​Åpningstider: Lørdager og søndager 12:00 – 15:00, onsdager 16:00 – 19:00

6. mars 2022