Morten Juvet debuterte på Høstutstillingen i 1974. Juvet er en anerkjent kunstner på nasjonalt nivå, og har hatt en innholdsrik karriere med en magisk billedverden som beveger seg i et grenseland mellom fantasi og virkelighet. Juvets kunst er blant annet kjent for naivistiske og lett surrealistiske dyre- og naturmotiver i sterke farger.
Morten Juvet har sin utdannelse fra Kunstskolen i Trondheim, Studieatelieret i Bergen og Statens Kunstakademi Oslo. Han har hatt separatutstillinger over hele landet og deltatt i gruppe- og kollektivutstillinger både i Norge og i utlandet – eks. Japan, Ungarn, England, Tyskland.
Morten Juvet har deltatt på Høstutstillingen 13 ganger og på Østlandsutstillingen 7 ganger. Han er representert i en rekke kunstsamlinger rundt i landet og har hatt flere offentlige utsmykkingsoppdrag. Han har illustrert flere bøker og har mottatt Morgenbladets pris i 1980 og Holmestrand kommunes kulturpris i 1985. I 2008 ble han også tildelt Vestfold fylkeskommunes Kunstnerpris.
Silvia Mc Loughlin
Kunstneren er utdannet som keramiker i Buenos Aires, Argentina.
Siden 1998 har hun arbeidet i Vollen, Asker med eget keramikk verksted og galleri ”Keramikkhjørnet». Hun har deltatt på mange utstillinger, og mange vil huske hennes vakre arbeider på Vestby kunstforenings sommerutstilling i Soon seilforenings lokale i 2013.
Det er kjærligheten til den tradisjonelle etniske keramikken fra tidligere kulturer og leirens naturlige egenskaper som har ledet henne til å spesialisere seg i Raku og Røykbrenning.
Hun jobber i dag hovedsakelig med disse alternative brenne-teknikkene som åpner for helt unike nyanser og tilstedeværelsen av det uforutsette. Metoden krever en spesiell oppmerksomhet i brenne-prosessen som er helt avgjørende i forhold til det ferdige resultat.
Raku er en gammel japansk teknikk av glasur brenning som begynte i det 16. århundre som en del av te-seremonien. Raku er sammenbundet med Zen filosofi, og betyr lykke/glede/behag og er en dramatisk prosess: Leire-ild-vann-luft.
Røykbrenning er basert på hva vi har lært fra primitiv brenning. Røyk og flammene gir en dramatisk effekt på overflatene av keramikkgjenstandene. Hennes keramikk-objekter viser brennings- prosessens fingeravtrykk; flammer og røyk maler overflatene og gir farger og mønster.