Aage Langhelle og Torgny Skogsrud – Drøbak kunstforening

12. oktober 12:00 - 16:00

Torgny Skogsrud er en kjent person for mange i Drøbak. Blant annet har han, med sin kontrabass, og Kikk Scheen hatt mange felles konserter.

Torgny Skogsrud (f. 29/8 1946) er født og oppvokst i Drøbak og på Bøler i Oslo. Gikk ut fra fotolinja på Oslo Yrkesskole i 1967 og jobbet som freelance fotograf store deler av 70-tallet. Han er også utdannet kontrabassist fra musikk-konservatoriet i Oslo. Fotografiet og musikken har vært en stor del av livet hans opp i gjennom årene,  blant annet i bandet Gruppe 4 som var en naturlig del av visebølgen i Oslo på 60-tallet.

Han har livnært seg som uavhengig produsent av TV og oppdragsfilm, men kom i moden alder tilbake til fotografiet som sin hoved-uttrykksform og har hatt en stor produksjon de siste ti årene.

Planen var å vise dette i hans eget galleri, Trappegalleriet i Fredrikstad, som åpnet dørene akkurat i tide til at alle måtte gå i dekning fra en verdensomspennende pandemi, så det var ikke mange som hadde gleden av å få det med seg. Med utstillingen «Øyeblikk» viser han et lite utvalg av sin senere produksjon.

Aage Langhelle har med seg tusjtegninger ALFABEL.
Han viser også grafikk (linoleum trykk).

Aage er født i Bergen, og bor i både Berlin og i Vestland. Han har solid kunstutdannelse både fra Norge og Tyskland. Og en imponerende CV,  Langhelle er en multikunstner med mange uttrykksformer, malerier, tegninger, grafikk og fotografi. Men i Varmbadet får vi, som nevnt, tusjtegninger og linoleumstrykk.

Om utstillingstittelen ALFABEL:
AL: min bildesignatur. ALFA: som i Alfabet.
FABEL: bildene kan ses som fabler, men er også blant annet inspirert av fabler

12. oktober

Drøbak