«Å kreve en form» – Oppegård kunstforening

30. mai 2023 12:00

Anne Kristin Myrseth og Kristina Karlsen viser grafiske arbeider

Kunstnerne om utstillingen:

Vi er to billedkunstnere som jobber med grafikk som sitt hoved medium og har blant annet hatt flere felles utstillinger. Vi ser at dette samarbeidet for oss begge gir en meningsutvidelse av egne kunstnerskap, det at vi stiller ut sammen fører til noe tredje som utfyller, skaper noe nytt, er kontraster og forsterker de dialoger vi ønsker å ha med oss selv i eget arbeide, med hverandre og det samfunn vi er en del av.

Å skape krever en handling som befinner seg før spørsmålet, og inviterer ofte til en flerfokusert tilstedeværelse. Som en del av prosessen som begge bruker er lydkilder med tekst, lyd og /eller musikk som virker sammen.

Vi jobber med linogravur, linosnitt, tresnitt, koldnål, monotypi, collage av trykk,… men det trigger stadig til utforskning av nye teknikker, utvalg av medium eller også på tvers av medium. Begge vi liker å samarbeide med andre for det inspirerer og balanserer mellom det materielle og det mystiske, det musikalske og det visuelle, det individuelle og kollektive, mellom natur og kultur, og ofte med et skimt av historiens nærvær i hverdagen. Motivene er ganske abstrakte, og resultatene blir preget av verktøyene og teknikken.

30. mai 2023

Kolbotn