Ann Kristin Aas og Ingrunn O. Myrland – Rygge kunstforening

14. oktober 2023 13:00 - 15:00

IOMAKA jobber med blant annet objekter, trykk/tegning og rominstallasjon. De bearbeider og iscenesetter materialer og gjenstander med utgangspunkt i det tematiske, taktile og assosiative potensialet. De jobber hovedsakelig individuelt med hver sine arbeider, men tar utgangspunkt i en felles tematikk. De har begge undersøkende praksiser der de jobber med utforskning i materialer; Myrland med hovedområdet tekstile materialer og teknikker, mens Aas benytter seg mest av tre- og naturmaterialer.
Handlingene til kunstnerne med valg av materialer og metoder er et slags opprør mot tendenser i samtida; materialisme, overkonsumering, ødeleggelse av natur og kultur.
Til alle tider har kunstnere latt seg inspirere av naturen. I naturen søker vi ro og meditasjon. Naturen er oss, men mer enn oss, den forstørrer oss og gir oss sammenhenger, den gir oss omgivelser som gleder oss, forundrer oss, vekker nysgjerrigheten vår, kreativiteten vår, og speiler innsiden vår, om det er kaos eller ro, sorg eller glede. Men oftere nå enn før viser naturen oss mer alvorlige sider; ting vi må ta innover oss. Det vedrører oss, og det vedrører alt levende liv.
Det er en våknende bevissthet og framtids-uro knyttet til jordklodens tilstand og utfordringene vi står overfor. Vi må forstå oss selv som en del av naturen. Vi kan benytte oss av naturen, men ikke på bekostning av den. For å ivareta må et symbiotisk forhold ligge til grunn.
Kunstnerne er begge inspirert av kunstbevegelsen ARTE POVERA som oppstod i Italia på 1960 tallet. Det var en slags avantgarde-retning innen kunsten, som oppsto som en reaksjon mot samtidens teknologiske og materielle utvikling og en reaksjon mot samtidens etablerte normer og regler for kunst og estetikk overført fra de statlige institusjonene. Kunsten ble gjerne utført i materialer som tradisjonelt hadde liten kunstnerisk verdi. Det kunne være hverdagslige materialer, gjenbruksmaterialer, filler og tilgjengelige naturmaterialer som stein og tre. Temaet i kunsten var ofte forholdet mellom naturen og kulturen.
Verkene i utstillingen En form for samtale kan sees på som reaksjoner og bearbeidelse av inntrykk over de store temaene i dagens samfunn; en jordklode i ubalanse, tap av natur og kultur, og uro over en felles usikker framtid.

14. oktober 2023

Rygge